Bidnord och Mobilearn inleder samarbete för att stödja snabbare integration

Etableringsuppdraget är Arbetsförmedlingens program med syfte att hjälpa nyanlända ut på arbetsmarknaden. I december 2016 var drygt 70 000 personer inskrivna i programmet - en ökning med cirka 15 000 jämfört med december 2015. Som ett steg mot att underlätta för kommuner och företag att snabbare få in nyanlända på arbetsmarknaden inleder Bidnord och Mobilearn nu ett samarbete.

Mobilearn har en webbapp som samlar myndighetsinformation i en databas. Genom den erbjuder de nyanlända att ta del av samhälls- och vardagsinformation samt information om hur arbetsmarknaden fungerar. Samtidigt erbjuder de en kompetenskartläggning.

Utifrån den kompetenskartläggningen erbjuder Bidnord i sin tur en teknisk lösning för jobbmatchning och underlättar för företag att genom egenanställning anlita nyanlända utan administration. De anlitade personerna blir under uppdragets tid anställda av Bidnord som ser till att de blir fullt försäkrade och erbjuder dem olika pensionsval.

Claes Persson på Mobilearn anger att “Bidnord var det självklara valet som samarbetspartner då Bidnord är den enda tjänsten på marknaden som är heltäckande med både marknadsplats och egenanställningsverktyg samt att man erbjuder försäkringsskydd från projektstart.”

Mobilearn har idag avtal med cirka 130 kommuner och hoppas med det här samarbetet kunna erbjuda ytterligare ett djup i sin tjänst. Bidnord kommer att fungera som en teknisk lösning i Mobilearns tjänst och tillsammans är förhoppningarna att kunna bidra till en förbättrad och snabbare integration.

Med Bidnords egenanställningslösning sänks trösklarna för företagen att anlita personal och underlättar för kommunerna att erbjuda nyanlända ytterligare en väg till att ta första steget ut i arbetslivet. Claes Persson menar att samarbetet bidrar till “att man snabbt och enkelt med digital hjälp kan kanalisera arbetskraft till de uppdragsgivare som är intresserade av arbetskraft.”

Mats Harneryd, VD och grundare på Bidnord förklarar: “Vi startade Bidnord med en målsättning om att få in fler personer i arbetslivet. Att vi tillsammans med Mobilearn kan kombinera våra tjänster och arbeta för att uppnå det målet är för oss helt rätt väg att gå.”

Bidnord startades för att skapar fler, snabbare och enklare affärer samt sätta fler personer i sysselsättning. Genom en transparent och öppen digital marknadsplats möjliggör vi för företag att hitta personal. Genom att erbjuda en lösning för egenanställning sänker vi trösklarna för företagen att anlita personalen och kan på så sätt få fler i arbete.

Mats Harneryd, VD på Bidnord