Big Akwa slutför finansieringsrunda på 6 MSEK

Report this content

Företaget Big Akwa, som utvecklar en landbaserad fiskodling för regnbåge med kapacitet 6000 ton per år vid Alby industriområde utanför Ånge, meddelar att de den 8 juni har slutfört en finansieringsrunda omfattande 6 miljoner SEK.

Kapitaltillskottet, som är en kombination av eget kapital, lån och bidrag, har attraherat både nya och befintliga investerare. Kapitalet kommer att användas för att fortsätta Big Akwa's projektering av den planerade anläggningen och är i linje med företagets finansiella planering.

Vi är glada att välkomna nya investerare och djupt tacksamma för våra befintliga aktieägare för visat förtroende under denna spännande tillväxtfas för Big Akwa,” säger Elena Petukhovskaya, medgrundare och VD.

“Kapitaltillskottet är helt i linje med vår finansiella plan och speglar investerarnas ökande intresse för hållbarhet och självförsörjning inom Sverige och EU," tillägger medgrundare och vice VD Hugo Wikström.

Vid frågor kontakta:

Elena Petukhovskaya, VD Big Akwa AB

elena@bigakwa.com, +46 (0)76 843 22 04

Big Akwa är ett svenskt företag grundat 2020 som är verksamt inom utveckling av nya innovativa koncept för resurseffektiv produktion av livsmedel. Företaget vill etablera storskalig landbaserad fiskodling som drivs i samverkan med närliggande processindustri via industriell symbios; på så sätt kan industriella restflöden användas samtidigt som de bidrar till hållbar och konkurrenskraftig produktion av fisk. Inom bolaget finns flera personer med lång erfarenhet av branschen.

Läs mer på: www.bigakwa.com

Taggar:

Snabbfakta

Företag: Big Akwa AB Grundat: 2020 Verksamhet: Utveckling av nya innovativa koncept för resurseffektiv produktion av livsmedel. Aktuellt Projekt: Landbaserad fiskodling för regnbåge vid Alby industriområde utanför Ånge Kapacitet: 6000 ton regnbåge per år Syfte: Främja lokal, hållbar livsmedelsproduktion genom innovativa och resurseffektiva metoder VD: Elena Petukhovskaya Kontakt: elena@bigakwa.com, +46 (0)76 843 22 04 Webbplats: www.bigakwa.com

Citat

Vi är glada att välkomna nya investerare och djupt tacksamma för våra befintliga aktieägare för visat förtroende under denna spännande tillväxtfas för Big Akwa.
Elena Petukhovskaya, medgrundare och VD.
Kapitaltillskottet är helt i linje med vår finansiella plan och speglar investerarnas ökande intresse för hållbarhet och självförsörjning inom Sverige och EU.
Hugo Wikström, medgrundare och vice VD.