Miljötillståndsansökan för fiskodling i Alby inlämnad

Report this content

Företaget Big Akwa tar ett stort steg framåt i sina planer att bygga en storskalig landbaserad fiskodling för regnbåge i anslutning till Ljungan i Alby. Idag lämnades ansökan om miljötillstånd för verksamheten in, vilket markerar en viktig milstolpe i projektet.

Den planerade fiskodlingen, som är utvecklad för att producera 6 000 ton regnbåge per år, kommer att motsvara 2-3% av den årliga fiskkonsumtionen i Sverige. Denna anläggning blir därmed en av de största i landet och kommer att implementera bästa möjliga teknik, bland annat vad gäller vattenrening. Fiskodlingen planeras också att placeras nära den tänkta fabriken för vätgas i området, vilket möjliggör framtida samarbete baserat på industriell symbios.

–”Detta är en viktig milstolpe för oss och det känns bra att vi nu kommit så långt i projektet då alla förutsättningar för att bygga en hållbar och konkurrenskraftig verksamhet finns i Alby. Vi ser också en stor efterfrågan på fisk, både nu och framåt i tiden, samtidigt som det finns ett stort samhällsintresse av att öka den inhemska produktionen av livsmedel. Sammanfattningsvis känner vi oss därför helt säkra på att detta är en bra satsning”, säger Elena Petukhovskaya, VD på Big Akwa.

Nästa steg är nu handläggning hos Miljöprövningsdelegationen inom Länsstyrelsen i Västernorrland. Bolagets förhoppning är att ett tillstånd kan vara klart senare under året.

Vid frågor kontakta:

Elena Petukhovskaya, VD Big Akwa AB

elena@bigakwa.com, +46 (0)76 843 22 04

Big Akwa AB, https://www.bigakwa.com/

Big Akwa är ett svenskt företag grundat 2020 som är verksamt inom utveckling av nya innovativa koncept för resurseffektiv produktion av livsmedel. Företaget vill etablera storskalig landbaserad fiskodling som drivs i samverkan med närliggande processindustri via industriell symbios; på så sätt kan industriella restflöden användas samtidigt som de bidrar till hållbar och konkurrenskraftig produktion av fisk. Inom bolaget finns flera personer med lång erfarenhet av branschen.

Taggar:

Snabbfakta

Miljötillståndsansökan för fiskodling i Alby inlämnad Datum: 1 juni 2024 Plats: Alby, Ånge Big Akwa har lämnat in ansökan om miljötillstånd för en storskalig landbaserad fiskodling för regnbåge vid Ljungan i Alby. Anläggningen, som ska producera 6 000 ton regnbåge per år, blir en av de största i Sverige. Nästa steg är handläggning hos Miljöprövningsdelegationen inom Länsstyrelsen i Västernorrland.

Citat

Elena Petukhovskaya, VD Big Akwa AB