Estländsk bank utmanar storbankerna – höjer sparräntan

Trots att Riksbanken nyligen sänkt sin minusränta ytterligare så offentliggör den estländska banken Bigbank idag att den höjer räntorna för sina sparkunder. Med höjningen vill banken utmana alla soffliggare i de svenska hemmen.

”Storbankerna gör miljardvinster på att svenskar inte orkar byta sparkonto till något som ger avkastning. Med vår höjning vill vi utmana alla soffliggare att ställa krav på sin bank”, säger Karl Hagström, Sverigechef på Bigbank.

Siffror från Svenska Bankföreningen visar att svenskar har rekordmycket på sina sparkonton, som numera utgör den största andelen av hushållens finansiella tillgångar.

”I slutet på år 2014 uppgick svenskarnas bankinlåning till 35 procent av hushållens finansiella tillgångar, vilket motsvarar drygt 1 400 miljarder svenska kronor. Vi är övertygade om att mycket av detta kapital kan placeras klokare”, säger Karl Hagström.

Bigbanks kunder kan välja mellan att placera sitt kapital från sex månader upp till tio år, och alla konton skyddas av insättningsgaranti på upp till 100 000 euro per person.

”Vi upplever att svenskar blivit allt bättre på att exempelvis pruta på räntan på bostadslånet, men fortfarande är det många som accepterar nära noll avkastning på sitt sparande år efter år. Vi vill med dagens räntehöjning visa att det går att erbjuda kunder bra avkastning på säkra placeringar trots de beslut om minusräntor som den svenska riksbanken nyligen tagit”, säger Karl Hagström.

Höjningen gäller för de som väljer att binda sitt kapital under sex eller tolv månader, där svenskar nu erbjuds räntor om 1,35 respektive 1,65 procent. Motsvarande erbjudande från storbankerna ger en ränta på 0,15 – 0,5 procent för den som binder sitt kapital upp till sex månader. Här följer alla räntor som erbjuds av Bigbank:

Bindningstid Ränta
6 månader 1,35 %
12 månader 1,65 %
24 månader 1,65 %
36 månader 1,85 %
48 månader 1,90 %
60 månader 1,90 %
7 år 1,90 %
10 år 1,90 %

Bigbanks fasträntekonton för sparkunder uppmärksammades nyligen med utmärkelsen ’Top time deposits 2014’ samt ’Top long-term deposit bank’ av Tyskland ledande affärstidning Handelsblatt.

För mer information, vänligen kontakta:
Karl Hagström
Country Manager
Telefon: 0757 609 607
E-post: karl.hagstrom@bigbank.se

Om Bigbank
Bigbank AS är en estländsk bank med verksamhet i Finland, Sverige, Lettland, Litauen och Spanien och erbjuder även produkter i Tyskland, Österrike och Nederländerna. Bigbank har 452 anställda, varav 199 i Estland, 94 i Lettland, 67 i Litauen, 31 i Finland, 39 i Spanien och 22 i Sverige.

Källa: