Ökad effektivitet bidrar till positivt resultat för Bigbank

Report this content

Estländska Bigbanks totala balansräkning ökade med 8,2 miljoner euro under det andra kvartalet och uppgick till 335,5 miljoner. Kreditportföljen ökade samtidigt med 0,8 miljoner under samma tidsperiod. Nischbankens vinst för kvartalet blev 2,8 miljoner euro. Banken har också under perioden introducerat nya tjänster som tagits emot väl.

“Vi uppnådde ett relativt gott finansiellt resultat, men vi kommer inte luta oss tillbaka och njuta av detta särskilt länge eftersom den ekonomiska miljön i omvärlden förändras snabbt och det är viktigt att vi håller jämna steg med utvecklingen för att vara fortsatt konkurrenskraftiga,” säger Kaido Saar, VD på Bigbank. “Utöver att förbättra vår effektivitet har vi kontinuerligt uppdaterat vår banks produktportfölj och erbjuder nu även lån för renovering och bilköp, och inte minst det sistnämnda har tagits emot mycket väl av kunder. Vi har också introducerat fullt digitala avbetalningsköp, där våra kunder kan teckna avtal om avbetalning i webbutiker eller vanliga affärer genom att använda ID-kort och mobilt ID. Vi ser att andelen kunder som vill göra finansiella transaktioner via internet fortsätter att öka.”

“Om vi jämför mot samma tidpunkt för ett år sedan så har vår kvartalsvinst ökat med mer än en miljon euro, från 1,8 miljoner till 2,8 miljoner. Det är en ökning med mer än 50 procent,” säger Kaido Saar. ”Resultatet för halvårsperioden är däremot något mer modest jämfört med för ett år sedan, då vi ser en något lägre nivå, från 4,4 miljoner euro till 4,1 miljoner.”

“Vi har under det sista halvåret fokuserat på att öka effektiviteten i bankens verksamhet och resultatet för andra kvartalet i år indikerar att vi är på rätt väg,” säger Kaido Saar.

Bigbanks ränteintäkter för andra kvartalet uppnådde 16,3 miljoner euro, vilket är en ökning med 2,3 miljoner jämfört med samma period föregående år. Räntekostnaderna för det andra kvartalet uppgick till 1,7 miljoner euro, vilket är en minskning med 0,2 miljoner euro. Vinsten före avskrivningar för andra kvartalet var 9,2 miljoner euro, vilket är 12,1 procent mer än motsvarande period föregående år. Bankens totala låneportfölj uppgick till 312,7 miljoner euro i slutet av kvartal två.

För mer information, vänligen kontakta:

Karl Hagström, Sverigechef för Bigbank AS

E-post: karl.hagstrom@bigbank.se, Telefon: 0757 609 607

Om Bigbank

Bigbank AS är en estländsk bank med verksamhet i Finland, Sverige, Lettland, Litauen och Spanien och erbjuder även produkter i Tyskland, Österrike och Nederländerna. Bigbank har 452 anställda, varav 199 i Estland, 94 i Lettland, 67 i Litauen, 31 i Finland, 39 i Spanien och 22 i Sverige. För mer information, vänligen besök: www.bigbank.se