Positivt årsresultat för Bigbank som satsar på full digitalisering

Bigbank presenterade en vinst på 11,2 miljoner euro för 2015. Koncernens tillgångar uppgick i slutet av 2015 till 352,9 miljoner euro, vilket innebär en ökning med 28,2 miljoner euro jämfört med föregående år. Företaget fortsätter nu utvecklingen mot 100 procent digitala banktjänster och presenterade tidigare detta år det första mobila kreditkortet.

“Det har varit ett bra år”, säger Bigbanks VD Kaido Saar. “Vi har under 2015 fokuserat på en ny affärsmodell, nå nya kunder inom detaljhandeln samt förbättra kvalitén på våra tjänster.”

Kreditkvalitén på låneportföljen har förbättrats och förra året innebar en tydlig ökning av inkomster från räntor (+20,6%) och en tydlig sänkning av ränte-relaterade utgifter (-12,3%). ”Våra analyser pekar på att den europeiska ekonomin fortsätter uppåt detta år, baserat på stabil sysselsättning och växande inkomster på de marknader där vi finns – inte minst i Baltikum”, säger Saar.

Saar utvecklar också sin syn på framtiden: “Framtidens bank är i första hand ett IT-företag och i andra hand ett finansföretag”, säger Saar. ”Förändringarna har skett enormt snabbt och det kommer bara gå snabbare framöver. Att ställa om från kontor till internet tog flera år, men att ställa om från internet till mobiler har gått mycket snabbare. Finns det en efterfrågan och någon som kan erbjuda det måste man agera på direkten. Även om det inte finns en idealisk lösning idag, kan man lita på att den finns redan imorgon bitti. Vi ser att snabbhet och smidighet inte längre räknas som konkurrensfaktorer – det är helt enkelt hygienfaktorer om man vill erbjuda en tjänst.”

Det största hotet mot den europeiska ekonomin finns i den ständigt föränderliga externa miljön, anser Saar. ”Vi förutspår att vi ökar marknadsandelarna i Lettland, Finland och Litauen och lägger fokus på att utveckla nya produkter som vi sedan kan exportera till andra marknader som vi finns på”, säger Saar. ”Tidigare detta år lanserade vi exempelvis ett nytt mobilt kreditkort i Estland, som vi nu arbetar vidare med och kommer lansera på våra andra marknader och framöver även erbjuda på nya marknader. Vi fortsätter också göra stora investeringar i teknologi för att erbjuda våra kunder 100 procent digital banktjänster som är så tillgängliga och smidiga som möjligt.”

För mer information, vänligen se årsredovisningen: https://www.bigbank.se/images/financial_results/2015/Bigbank_annualreport_2015.pdf

För mer information, vänligen kontakta:

Karl Hagström, Sverigechef för Bigbank AS Email: karl.hagstrom@bigbank.se

Telefon: 0757 609 607

Om Bigbank

Bigbank AS är en estländsk bank med verksamhet i Finland, Sverige, Lettland, Litauen och Spanien och erbjuder även produkter i Tyskland, Österrike och Nederländerna. Bigbank har 452 anställda, varav 199 i Estland, 94 i Lettland, 67 i Litauen, 31 i Finland, 39 i Spanien och 22 i Sverige.

Taggar: