Stark tillväxt på svenska marknaden bidrog till Bigbanks ökade vinst

Report this content

Under 2014 växte den estländska bankens vinst till 12,7 miljoner euro, vilket är 17,4 procent mer än under 2013. Även den totala kreditportföljen växte under året med 23 miljoner euro (från 281 till 304 miljoner euro). Den svenska verksamhetens kreditportföljportfölj stod för 13,9 procent av detta - 42,3 miljoner euro.

”2014 var ett förändringens år för Bigbank i Sverige där vi genomförde nya strategiska rekryteringar samt investerade nästan tre gånger så mycket i utbildning av vår personal jämfört med tidigare år. Det största projektet var att implementera LEAN-konceptet på alla våra marknader, något som vi redan sett effekterna av”, sade Kaido Saar, Koncernchef för Bigbank Group AS.

”Utöver vårt väldigt goda ekonomiska resultat såg vi även hur våra fasträntekonton för sparkunder uppmärksammades med utmärkelsen ’Top time deposits 2014’ samt ’Top long-term deposit bank’ av Tyskland ledande affärstidning Handelsblatt. Detta är såklart vår ambition även i Sverige där vi ser att flera ledande jämförelse- och ekonomisajter uppmärksammat våra fördelaktiga sparkonton där vi erbjuder en av de bästa räntorna för de som väljer att binda sitt kapital”, fortsatte Kaido Saar.

Bigbanks ränteintäkter under 2014 var cirka 60 miljoner euro, 11,8 procent högre än året innan. Samtidigt sjönk bankens räntekostnader med 4,9 procent. I slutet på förra året hade Bigbank Group totalt 176 000 aktiva låneavtal i Europa, varav 41 000 i Estland, 70 000 i Lettland, 32 000 i Litauen, 15 000 i Finland, 11 000 i Spanien och 7 000 i Sverige.

”Vi är stolta över att allt fler upptäcker Bigbank på den svenska marknaden, och antalet låneavtal ökade här med 16 procent under året”, sade Kaido Saar.

Om Bigbank
BIGBANK AS är en estländsk bank med verksamhet i Finland, Sverige, Lettland, Litauen och Spanien och erbjuder även produkter i Tyskland, Österrike och Nederländerna. Bigbank har 452 anställda, varav 199 i Estland, 94 i Lettland, 67 i Litauen, 31 i Finland, 39 i Spanien och 22 i Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Karl Hagström
Sverigechef för Bigbank