Svensken snålar på nationaldagen

En ny undersökning från SIFO/Bigbank visar att de flesta svenskar bara lägger några få hundralappar på nationaldagsfirandet. Det kan jämföras med midsommar eller nyårsafton där många lägger mer än 500 kronor på firandet.

Endast 5 procent av svenskarna är beredda att lägga mer än 300 kronor på sitt nationaldagsfirande. I jämförelse med andra nationaldagsfiranden runt om i världen är det tydligt att svensken håller hårt i plånboken. I USA spenderar man exempelvis i genomsnitt 600 kronor per person på nationaldagsfirandet den 4 juli.

”Vi saknar starka traditioner kopplade till nationaldagsfirandet och det gör nog att många håller tillbaka konsumtionen”, säger Anders Welin, Marknadschef på Bigbank. ”Att det dessutom inte är helgdag dagen efter nationaldagen får nog också många att hålla tillbaka på kvällsfestligheter, vilket också kan påverka hur mycket man spenderar.”

Stockholmare och Norrlänningar satsar mest

Stockholmare och Norrlänningar är de som spenderar mest på sitt nationaldagsfirande, även om det även hålls igen där. I övre Norrland planerar var tionde person att spendera mer än 300 kronor, dubbelt så högt som riksgenomsnittet och i Stockholm är det 8 procent som planerar att göra detsamma. I östra Mellansverige spenderas det minst, endast 2 procent planerar att spendera mer än 300 kronor.

”Stockholmarna har nära till Skansen, det enda rikskända nationaldagsfirandet och kanske får det en del att öppna plånboken lite mer”, säger Anders Welin.

Vi satsar på nyår och midsommar

Det snåla firandet på nationaldagen skiljer också ut sig mot hur svensken spenderar på andra högtider under året. Tidigare undersökningar visar exempelvis att många svenskar är beredda att spendera över 500 kronor på både nyår och midsommar.

-          61 procent av svenskarna spenderar över 500 kronor på sitt nyårsfirande

-          56 procent av svenskarna spenderar över 500 kronor på sitt midsommarfirande

-          28 procent av svenskarna spenderar över 500 kronor på sitt valborgsfirande

-          27 procent av svenskarna spenderar över 500 kronor på kräftskivan

-          5 procent av svenskarna lägger mer än 300 kronor på sitt nationaldagsfirande

”Resultatet slår fast att nationaldagsfirandet inte är någon fest för daglighandeln, men kanske kan det komma att förändras i takt med att nationaldagsfirandet blir mer etablerat”, säger Anders Welin.

SIFO/Bigbank: Hur mycket pengar brukar du lägga på nationaldagsfirande? Totalt % Man % Kvinna%
0-      299 kronor 71 66 76
300 – 499 kronor 2 4 1
500 – 799 kronor 2 3 1
800 – 1199 kronor 1 1 0
Över 1200 kronor 0 0 0
Tveksam/vet ej 21 25 22

Undersökningen genomfördes av SIFO/Bigbank i mars 2016 och besvarades av 1121 svenskar.

OM BIGBANK
BIGBANK AS är en estländsk bank med verksamhet i Finland, Sverige, Lettland, Litauen och Spanien och erbjuder även produkter i Tyskland, Österrike och Nederländerna. Bigbank har 452 anställda, varav 199 i Estland, 94 i Lettland, 67 i Litauen, 31 i Finland, 39 i Spanien och 22 i Sverige. För mer information, vänligen besök: www.bigbank.se

Taggar: