BIKEID lanserar i USA - gör exklusiv cykel för MoMA Store

Med en ny hemsida för den amerikanska marknaden gör BIKEID nu en storsatsning i USA. Första återförsäljare är Museum of Modern Arts exklusiva designshop – MoMA Store.

BIKEID har med sina avskalade och designade cyklar satt färg på cykelsverige. Nu är det dags för intåg på den amerikanska marknaden. Man gör det med nytt kreativt kontor i New York, samt en ny hemsida anpassad för den lokala marknaden. Till skillnad från Sverige är det inte kunden själv som får designa sin cykel utan man satsar helt på färdiga designs med svenskklingande namn som Fläder, Grädde och Apelsin.

-       Det kändes naturligt att trycka lite hårdare på vårt ursprung när vi nu på riktigt tar klivet utanför Sveriges gränser. I USA är det dessutom mycket vanligare med ”customizing” vilket gjorde att vi valde bort den delen för den här satsningen, säger Anders Dahlberg, delägare på BIKEID.

BIKEID kommer liksom i Sverige främst att sälja sina cyklar online, men man har redan gjort klart med sin första återförsäljare i USA – MoMA Store.

-       Vår modell BIKEID Svart är listad som en ”Modern Design Classic” i MoMA Stores höstkatalog. Cykeln finns även representerad i deras två New York-butiker, och just nu har vi en drömexponering alldeles i anslutning till själva museet, fortsätter Anders Dahlberg.

I samband med lanseringen i USA öppnar BIKEID ett kreativt kontor i New York vars huvuduppgift är att utveckla varumärket och ta fram designade cykelaccessoarer för den urbana cyklisten.

BIKEID Svart kostar 990USD och finns att köpa här:

www.momastore.org/museum/moma/ProductDisplay_Bike%20ID%20Svart_10451_10001_161309_-1_26707_26707_161338

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Dahlberg

Mail: anders.dahlberg@bikeid.se

Webb: www.bikeid.us

BIKEID drivs av A Frame AB och har sedan starten 2009 fokuserat på att erbjuda sina kunder designade kvalitetscyklar som kunden själv sätter sin personliga prägel på. Företaget drivs idag av tre personer som förverkligat sin gemensamma vision. Styrelsen har sitt säte i Stockholm.

Taggar: