BIL Sweden reviderar ner bilprognosen för 2020

Report this content

Med anledning av Coronavirusets effekter har BIL Sweden reviderat ner prognosen för antalet nyregistrerade personbilar i år med 18 procent från 330 000 till 270 000 bilar. Prognosen för lätta lastbilar revideras ner med 19 procent från 47 000 till 38 000 fordon, säger Mattias Bergman VD på BIL Sweden.

De minskade bilregistreringarna under första kvartalet kan inte kopplas till Coronautbrottet, men fr.o.m. andra kvartalet förväntar vi oss att Coronaeffekterna kommer att ge avtryck i registreringsstatistiken. Det är ett osäkert läge för både efterfrågesidan och utbudssidan. I stort sett alla bilfabriker världen runt står stilla samtidigt som många av kunderna är osäkra på framtiden, vilket tillsammans kommer att påverka bilmarknaden, fortsätter Mattias Bergman.

Vi vet ännu inte när smittspridningen avtar, när produktionen av fordon kan starta samt vilka ytterligare insatser som regeringen gör för att stimulera efterfrågan för att kick-starta ekonomin igen. Sammantaget gör det att det är mycket svårt att göra prognoser just nu, men detta är vårt bästa estimat i dagsläget, säger Mattias Bergman.

Trots det osäkra läget är vår bedömning att omställningen mot elektrifieringen kommer att fortsätta. Vår prognos för andelen laddbara bilar ligger därmed kvar på 30 procent för 2020. Fordonsindustrins strategier för att hantera de globala utmaningarna ligger kvar med elektrifieringen, uppkopplade och allt säkrare fordon. Däremot kan vi förvänta oss vissa förseningar för enskilda nya modeller när en stor del av industrin är permitterad, säger Mattias Bergman.

Transporter är en samhällskritisk verksamhet och det är viktigt att våra återförsäljar- och serviceanlägg-ningar fortsatt är öppna. Konsumtion och transporter kan då vidmakthållas då de öppna anläggningarna möjliggör reparationer av fordon. Här har den svenska marknaden klarat sig bättre än många andra marknader i Europa där man tvingats att stänga, avslutar Mattias Bergman.

Under 2019 nyregistrerades 356 036 personbilar och 53 816 lätta lastbilar.

För mer information kontakta Mattias Bergman, VD BIL Sweden, tfn 070-810 78 86 eller mail: mattias.bergman@bilsweden.se

För att läsa pressmeddelandet i sin helhet, klicka här.

Fakta om BIL Sweden och fordonsbranschen i Sverige

BIL Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.

•  Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 155 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 193 000 personer globalt, varav 67 000 i Sverige och har en global omsättning på 780 miljarder kr.

•  Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 225 miljarder kr vilket motsvarar drygt 15 procent av den totala svenska varuexporten.

•  Fordonsindustrin svarar för närmare 20 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.