David Hellström ny vd på Bilfinger Industrial Services

Som ett led i satsningen på att utvecklas ytterligare i Sverige rekryterar nu Bilfinger Industrial Services David Hellström som ny VD. David Hellström kommer närmast från Reinertsen Sverige som under hans åtta år som vd växte från 45 till 340 anställda.

Bilfinger Industrial Services har en omsättning på 1,2 miljarder kronor och cirka 1 100 anställda. Huvudkontoret ligger i Kungälv och bolaget har verksamhet i hela Sverige. Några av de största kunderna är Akzo Nobel, Borealis, Preemraff, Outokumpu, Ringhals och Forsmark.

­– David Hellström har varit en central person i Reinertsens starka tillväxt och hans erfarenheter blir en stor tillgång för oss. Inte minst när vi nu ska stärka oss inom Projekt & Engineering, säger Morten Mathisen, CEO för Bilfinger Industrial Service i Norden och UK.

Bilfinger Industrial Services har nyligen förnyat underhållskontrakten med Akzo Nobel och Borealis i Stenungsund och har som ambition att stärka sin position ytterligare på den svenska marknaden.

– Bilfinger är en stor global aktör med tydliga ambitioner om tillväxt. Jag ser oerhört mycket fram emot att få vara med och utveckla verksamheten ytterligare och bidra till att vi nu blir ännu starkare inom våra marknadsområden, säger David Hellström, VD för Bilfinger Industrial Services.

Bilfinger Industrial Services Sweden AB är sedan den 1 april 2013 en fusion mellan bolagen BIS Production Partner och BIS Isenta.

David Hellström, VD på Bilfinger Industrial Services Sweden AB, 0706-791550, david.hellstrom@bilfinger.com

Morten Mathisen, CEO Bilfinger Industrial Services Nordic, 0200-770 900, morthen.mathisen@bilfinger.com

Om Bilfinger Industrial Services AB:
Bilfinger Industrial Services huvudsakliga verksamhetsområden är engineering, underhåll och service inom rör, el och instrument, isolering, ställningsbyggnad och målning. Bolaget verkar inom petrokemi-, massa-, kärnkraft-, gruv- och byggindustrin. I Sverige har bolaget en omsättning på 1,2 miljarder kronor och cirka 1 100 anställda. Bolaget ingår i den tyska Bilfinger-koncernen med 68 000 anställda.

David Hellström har varit en central person i Reinertsens starka tillväxt och hans erfarenheter blir en stor tillgång för oss. Inte minst när vi nu ska stärka oss inom Projekt & Engineering.
Morten Mathisen, CEO för Bilfinger Industrial Service i Norden och UK.