Vattenfall väljer Bilfinger som prioriterad leverantör

Bilfinger vinner nu ytterligare ett storkontrakt när företaget skriver ett treårigt leverantörsavtal för tekniska konsulttjänster med Vattenfall i Norden. Avtalet är ett så kallat A-leverantörsavtal, vilket innebär att Bilfinger blir prioriterad leverantör, och täcker hela Vattenfalls kraftproduktion (kärnkraft, vattenkraft, vindkraft), SKB, värmeverksamhet och services.

− Vi är mycket glada över att vi får ett utökat förtroende av Vattenfall inom tekniska konsulttjänster. Detta ligger helt i linje med Bilfingers strategi att ha Vattenfall som en prioriterad kund och vi ser fram emot att bredda vårt samarbete, säger Daniel Backman, affärsområdeschef för Engineering hos Bilfinger.

Avtalet mellan Vattenfall och Bilfinger gäller tekniska konsulttjänster och träder i kraft den 1 januari 2015 och innebär att Bilfinger kommer spela en nyckelroll vid utvecklingen av Vattenfalls framtida strategier inom energisektorn. Avtalet sträcker sig över tre år med option på ytterligare ett.

Ingenjörs- och servicebolaget Bilfinger Industrial Services Sweden AB är sedan den 1 april 2013 en fusion mellan underhållsbolaget BIS Production Partner AB och isolerings- och ställningsbolaget BIS Isenta AB. Bolagets kärnverksamhet är underhåll, ingenjörstjänster och verkstadsservice inom petrokemi-, massa-, energi- och gruvindustrin. Företaget har en omsättning på 1,2 miljarder kronor och cirka 1 100 anställda med verksamhet i hela landet. Några av de största kunderna är Vattenfall, Fortum, AkzoNobel, Borealis, SCA, Stora Enso, Metsä, Outokumpu och Sandvik. Bolaget ingår i den tyska Bilfinger-koncernen med över 72 000 anställda runt om i hela världen. Läs mer på: www.is-sweden.bilfinger.com/

Daniel Backman, affärsområdeschef Engineering hos Bilfinger

Mail: daniel.backman@bilfinger.com

Daniel Backman, affärsområdeschef för Engineering hos Bilfinger.