Årsstämma i Billerud Aktiebolag (publ)

Billerud Aktiebolag (publ) ("Billerud") har idag tisdagen den 21 maj 2024 hållit årsstämma på 7A Posthuset i Stockholm. Årsstämman beslutade i enlighet med samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram.

De av årsstämman antagna förslagen finns tillgängliga på Billeruds webbplats www.billerud.se/om-billerud/bolagsstyrning/bolagsstammor/arsstamma-2024 och på webbplatsen kommer även protokoll från stämman att publiceras inom kort. I korthet var besluten följande:

Fastställande av årsredovisning, utdelning och ansvarsfrihet
Årsstämman fastställde årsredovisningen för 2023 och beslutade att en utdelning om 2,00 kr per aktie ska lämnas till aktieägarna. Avstämningsdag för utdelning fastställdes till torsdagen den 23 maj 2024 och utbetalning beräknas ske tisdagen den 28 maj 2024. Vidare beslutade årsstämman bland annat att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för 2023.

Val av styrelse och revisor, samt arvoden till styrelse och revisor
Årsstämman beslutade att omvälja styrelseledamöterna Regi Aalstad, Florian Heiserer, Magnus Nicolin, Jan Svensson och Victoria Van Camp samt att välja Andreas Blaschke till ny styrelseledamot. Årsstämman beslutade även att omvälja Jan Svensson till styrelseordförande.

Årsstämman beslutade att omvälja det registrerade revisionsbolaget KPMG som bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025. Hök Olov Forsberg kommer att fortsätta som huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade att höja arvodena till styrelsen och ersättningen för utskottsarbete i enlighet med valberedningen förslag, och arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Ersättningar och prestationsbaserat långsiktigt aktieprogram för 2024
Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport och nya riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

Årsstämman beslutade om att anta ett prestationsbaserat långsiktigt aktieprogram ("Aktieprogram 2024"). Aktieprogram 2024 följer i allt väsentligt samma struktur som de aktiebaserade incitamentsprogrammen för 2021-2023, med tillägg av ett nytt hållbarhetsrelaterat prestationsvillkor.

För att möjliggöra leverans av intjänade aktier till deltagare beslutade årsstämman vidare om överlåtelse av Billerudaktier i eget innehav till deltagarna, i enlighet med villkoren i Aktieprogram 2024. Sådan överlåtelse kommer genomföras under 2027.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om återköp av egna aktier
Årsstämman bemyndigade styrelsen att besluta om förvärv av egna aktier. Högst så många egna aktier får återköpas att bolaget vid var tid efter förvärv innehar sammanlagt högst tio (10) procent av samtliga aktier i Billerud. Förvärv får endast ske på Nasdaq Stockholm och till ett pris inom det vid var tid gällande kursintervallet, dvs. intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.

För mer information, vänligen kontakta:
Andreas Mattsson, Chefsjurist, +46 8 553 335 16