BillerudKorsnäs försvarar sin ledarposition i Dow Jones Sustainability Index

Report this content

BillerudKorsnäs har även i år ledarskapet inom förpackningsindustrin i Dow Jones Sustainability Indices (DJSI) baserat på sin totala hållbarhetspoäng 2019.

Dow Jones Sustainability Index (DJSI) och RobecoSAM Corporate Sustainability Assessment (CSA) är en årlig utvärdering av företagens hållbarhetsprestanda. Varje år analyseras över 3 400 börsnoterade företag världen över och de topp 10 procenten inkluderas i Dow Jones Sustainability World Index. BillerudKorsnäs är branschledande inom kategorin Containers & Packaging och ingår i Dow Jones Sustainability World Index. BillerudKorsnäs uppnår branschens toppresultat i 11 kategorier, bl.a. för sin klimatstrategi, leverantörskedja och medarbetarutveckling.

Malin Ljung Eiborn, Director Sustainability & Public Affairs:

“Det är en stor ära för oss att återigen bli utsedda till det mest hållbara förpackningsföretaget och ett av världens mest hållbara företag. Det är ytterligare bevisföring för att vi tar ledarskap i att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Genom att delta i DJSIs bedömning får vi också mycket värdefulla insikter om var vi behöver öka tempot i våra ansträngningar.“

Manjit Jus, Head of ESG Ratings, RobecoSAM:

“Vi gratulerar BillerudKorsnäs till att bli inkluderade i DJSI World och DJSI Europe. SAM Corporate Sustainability Assessment har återigen höjt ribban när det gäller att identifiera de företag som är bäst positionerade för att möta framtida hållbarhetsutmaningar och möjligheter. I år – som är DJSIs 20 årsjubileum – så visar ett rekordstort företagsintresse för SAM SCA att DJSI har en långsiktig relevans när det gäller att mäta och förbättra ESG-arbete. "

Från RobecoSAM Industry Leader Report:

Förpackningsföretag är avgörande för den globala ekonomin och förser praktiskt taget varje sektor med verktyg för att skydda, transportera, marknadsföra och bevara sina produkter för försäljning och användning. Hållbara förpackningar fortsätter att vara en stark trend inom industrin som driver innovation och differentiering. BillerudKorsnäs AB leder kategorin Containers & Packaging i SAM Corporate Sustainability Assessment, baserat på sin totala hållbarhetspoäng 2019.

Läs hela rapporten:

För mer information, vänligen kontakta:

Malin Ljung Eiborn, Director Sustainability and Public Affairs, +46 767 97 35 30, malin.ljungeiborn@billerudkorsnas.com

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 300 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 22 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se

Taggar: