Delårsrapport januari–juni 2024

Tillbaka till tillväxt, förbättrad lönsamhet och stabil kassagenerering

Huvudbudskap

Underliggande förbättring av EBITDA både sekventiellt och jämfört med föregående år

Positiva pris- och mixeffekter mer än uppvägde sekventiellt högre insatskostnader

Utmärkt finansiellt resultat i Region Nordamerika

Årliga underhållsstopp vid fyra bruk enligt plan, kostnadspåverkan MSEK 515

Stark kassaflödesgenerering genom fortsatt fokus på rörelsekapitalet

Kvartalsdata

Nettoomsättningen ökade med 8% till MSEK 10 764 (9 953)

Justerat EBITDA* MSEK 1 003 (188)

Justerad EBITDA-marginal 9% (2)

Rörelseresultat MSEK 171 (-496), inklusive jämförelsestörande poster om MSEK -119 (–)

Periodens resultat MSEK 63 (-481)

Resultat per aktie SEK 0,25 (-1,94)

Utsikter för Q3

Marknadsförhållanden förbättras något

Positiv pris- och mixpåverkan kompenserar för högre insatskostnader

VD har ordet

Jag är nöjd med resultatet vi kunde prestera för det andra kvartalet 2024. Vi återgick till nettoomsättningstillväxt, vår underliggande lönsamhet förbättrades, både sekventiellt och jämfört med samma period förra året, och vi levererade återigen en stark kassaflödesgenerering för kvartalet. Jag känner mig uppmuntrad av att se framstegen vi gör med att förbättra våra marginaler eftersom det är en så viktig prioritering för företaget. Den underliggande lönsamheten, exklusive påverkan av underhållsstopp, förbättrades avsevärt. Ett starkt fokus på prissättning och portföljhantering samt fortsatt leverans av vårt effektivitetsprogram hjälpte oss att kompensera för högre insatskostnader.

Efterfrågan på våra produkter förbättrades under kvartalet, delvis på grund av utbuds- och logistikstörningar inom vår industri som verkade till vår fördel. Detta hjälper oss på kort till medellång sikt, men slutkundernas efterfrågan har inte stärkts nämnvärt under de senaste månaderna. Vi är fortsatt försiktigt optimistiska framöver om gradvis förbättrade marknadsförutsättningar. Vi har anammat ett flexibelt tankesätt för att anpassa oss till snabbt föränderliga marknadsförhållanden, som vi anser vara det nya normala.

Vårt finansiella resultat i Nordamerika var utmärkt, med en EBITDA-marginal på 18% i det andra kvartalet. Pappersvolymerna växte och kvartalet var återigen ett tydligt bevis på vår mycket konkurrenskraftiga tillgångsbas i Michigans övre halvö. Med bättre än förväntad flexibilitet hos de flesta tillgångarna och en kostnadsledande position i en attraktiv region står vi fast vid strategin att skifta produktmixen mot högpresterande förpackningsmaterial med en lägre investeringsnivå än vad som ursprungligen planerades. Valmöjligheterna hos våra pappersmaskiner i USA har återigen bekräftats genom att vi utfört framgångsrika tester med obestrukna liners med uppmuntrande resultat och positiv feedback från kunder.

I Europa var leveranserna under det andra kvartalet något lägre än förväntat men våra orderböcker är fortsatt starka. Vi genomförde prisökningar för containerboard och för säck- och kraftpapper, och kunde därmed mer än kompensera för kostnadsökningar och förbättra våra marginaler jämfört med föregående kvartal.

Vår lönsamhet i Europa är dock satt under press av rekordhöga kostnader för massaved. Det är början på en ny era för Nordens massa- och pappersindustri med både regulatoriska krafter och en obalanserad utbuds- och efterfrågesituation som driver priserna mot oöverträffade nivåer. Vi kommer fortsätta vårt hårda arbete för att etablera nya partnerskap och att optimera recepten för att minska fiberkonsumtionen, vilket utgör kärnan i den europeiska strategin. Men att vara framgångsrik i en så svår operativ miljö kommer ytterst att handla om produktportföljens attraktionskraft och relativa styrka. Jag är övertygad om att Billerud, genom vårt stora produktionskunnande, har utvecklat en mycket attraktiv erbjudandeplattform med långsiktig efterfrågetillväxt, men vi kommer behöva fortsätta prestera på topp för att styra rätt i de utmanande förhållandena.

För att stärka lönsamheten och kassaflödesgenereringen fortsätter vi att fokusera på saker vi kan kontrollera, som effektiviteten i produktionen och att minska vår kostnadsbas. Vårt treåriga effektivitetsförbättringsprogram, som nu har kommit halvvägs, fortsätter att ge resultat och vi ligger före ambitionen som vi satte för 18 månader sedan. Under de första sex månaderna i år har effektivitetsförbättringsprogrammet gett ett positivt bidrag på MSEK 390 jämfört med föregående år. Vi är på väg att leverera programmets mål om inkrementellt MSEK 700 för 2024.

Våra prioriteringar för det här året består. Hälsa och säkerhet för våra medarbetare är alltid vårt viktigaste fokusområde. Vi fortsätter att arbeta systematiskt för att befästa en starkare säkerhetsmentalitet inom alla delar av företaget. Vi fokuserar också på att ta våra strategiska projekt vidare, att genomföra vår reviderade europeiska strategi för att motverka högre vedkostnader, samt att leverera vårt effektivitetsförbättringsprogram.

Med den nya inriktningen för att ställa om vår verksamhet i USA och nya förutsättningar för den nordiska massa- och pappersindustrin kommer vi att fortsätta anpassa oss till förändringarna i vår bransch. Jag ser fram emot att ge mer insikter om våra strategiska prioriteringar och genomförande under en kapitalmarknadsdag, som vi planerar att hålla i Stockholm under det fjärde kvartalet 2024.

Ivar Vatne

Andra kvartalet

Försäljning och resultat

Nettoomsättningen för det andra kvartalet ökade med 8% till MSEK 10 764 (9 953). Valutakursförändringar hade en positiv påverkan om 1%. Den organiska och valutaneutrala nettoomsättningen ökade med 9%, främst på grund av högre försäljningsvolymer, medan försäljningspriserna hade en negativ påverkan. Koncernens totala försäljningsvolymer uppgick till 895 kton (831), negativt påverkade av begränsningar av produktionen i Nordamerika.

Justerat EBITDA uppgick till MSEK 1 003 (188), vilket motsvarande en marginal på 9% (2). Resultatet förbättrades främst som ett resultat av högre försäljningsvolymer och en mer gynnsam produktmix i båda regionerna, men även på grund av lägre kostnader för omvärdering av färdigvarulager. Resultatet påverkades negativt av kostnadspåverkan av årliga underhållsstopp vid fyra bruk om MSEK 515.

Jämförelsestörande poster uppgående till totalt MSEK -119 (–) under det andra kvartalet inkluderade redovisade kostnader för transformationsprogrammet i USA om MSEK 189 och ett positivt resultat från avyttringen av tillgångar relaterade till Wisconsin Water Quality Center (WQC) om MSEK 70.

Marknadsutveckling och utsikter

Under andra kvartalet förbättrades marknadsförhållandena för alla pappers- och kartongproduktkategorier utom för vätskekartong, där förhållandena var stabila på en normal nivå. Prisökningar genomfördes för säck- och kraftpapper, containerboard och avsalumassa, medan prisnivåerna var oförändrade för vätskekartong, grafiskt papper och specialpapper samt förpackningskartong.

För det tredje kvartalet 2024 förväntas marknadsförhållandena förbättras något. I Region Europa förväntas en positiv påverkan av pris och mix kompensera för högre insatskostnader, främst relaterade till massaved. Prisökningar kommer genomföras för säck- och kraftpapper, containerboard och förpackningskartong. I Region Nordamerika förväntas priser för grafiskt papper och specialpapper samt insatskostnader vara stabila. Priset på marknadsmassa väntas ha en positiv påverkan.

Händelser under kvartalet

Billeruds avyttring av de stillastående brukstillgångarna i Wisconsin Rapids till det globala riskkapitalbolaget Capital Recovery Group, LLC slutfördes under det andra kvartalet med en positiv påverkan på kassaflödet om MSEK 56.

Den 30 april avyttrade Billerud Wisconsin Water Quality Center (WQC) och tillhörande deponitillgångar. Avyttringen var en naturlig följd av försäljningen av de stillastående brukstillgångarna i Wisconsin Rapids. Den positiva påverkan på resultatet från avyttringen av Wisconsin WQC uppgick till MSEK 70 och redovisas som en jämförelsestörande post i resultatet för det andra kvartalet. Kassaflödespåverkan uppgick till MSEK -55.

Den 21 maj beslutade Billeruds styrelse att inte gå vidare med planerna att konvertera bruket i Escanaba till produktion av förpackningskartong, då den förväntade avkastningen på denna investering inte var tillräckligt attraktiv. Billerud ska istället fokusera på att stegvis skifta produktmixen i Nordamerika mot förpackningsmaterial med måttlig investeringsnivå. Kostnader för transformationsprogrammet i USA avseende genomförbarhetsstudier och projektförberedelser sedan april 2022 om MSEK 189 redovisades i det andra kvartalet som en jämförelsestörande post.

Billeruds årsstämma 2024 den 21 maj valde Andreas Blaschke som ny styrelseledamot och omvalde Jan Svensson, Victoria Van Camp, Florian Heiserer, Magnus Nicolin och Regi Aalstad som styrelseledamöter. Jan Svensson valdes som styrelseordförande. Årsstämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens utdelningsförslag. Protokollet från årsstämman finns på Billeruds webbplats.

I juni inträffade en brand i transportbandet för spån vid bruket i Karlsborg. Ingen skadades vid denna incident. Medan skadorna reparerades stod produktionen stilla i drygt två veckor. EBITDA-påverkan av händelsen uppgick till cirka MSEK -50 under det andra kvartalet.

Den 14 juni lämnade Kevin Kuznicki, President, Billerud North America, företaget. Tor Lundqvist, Deputy President och Senior Vice President Operations för Billerud North America tog rollen som tillförordnad President, Billerud North America. Rekryteringen av en ny President, Billerud North America pågår.

Billerud lanserade Performance Brown Barrier, ett nytt brunt bestruket säckpapper, som ersätter plastbarriären i säckar. I och med tillskottet av brunt papper kan den här produktlinjen nu ersätta plast i såväl vita som bruna säckar.

Händelser efter kvartalet

Gert Larsson tillträdde tjänsten som SVP Operations, Europa och tog plats i koncernledningen den 1 juli. Han har tidigare varit SVP och Head of Operations för Packaging Materials-divisionen i Stora Enso samt EVP, Hiab Products i Cargotec.

* För nyckeltal och en avstämning av alternativa resultatmått inklusive justerat EBITDA, justerat rörelseresultat, justerad EBITDA-marginal, justerad rörelsemarginal, justerad ROCE och räntebärande nettoskuld/justerat EBITDA, se sidorna 15-17.

För mer information:
Andrei Krés, CFO, +46 8 553 335 72
Lena Schattauer, Director Investor Relations, +46 8 553 335 10
ir@billerud.com

Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation. Informationen är sådan som Billerud AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 juli 2024 kl. 7.00 via ovanstående kontaktpersoner.