Förstudie för produktion av grön olja från skogsrester

Billerud utvärderar de tekniska och marknadsmässiga förutsättningarna för cellulosabaserade pyrolysprodukter. Målet för projektet är att tillverka grön olja av skogsrester som grenar, toppar och stubbar. Den gröna oljan kommer sedan förädlas till grön energi hos kund.

Projektet bygger på idén att i en fullskaleanläggning vid Skärblacka bruk framställa grön olja ur skogsråvara. Det handlar om en ny typ av kommersiell energibärare. Projektet avser att påvisa de tekniska och marknadsmässiga förutsättningarna för cellulosabaserade pyrolysprodukter, biobränsle, som ersättning för fossil eldningsolja.

Billerud har ansökt om medel från EU inom ramen för NER300-programmet. EU Kommissionen har beslutat att finansiera upp till 42 kommersiella och innovativa produktionsanläggningar för ökad andel av förnybara energikällor och CO2-reduktion. Beslut förväntas under andra halvåret 2012.

Billerud för diskussioner med samarbetspartners som är intresserade av en framtida försörjning av grön olja från skogsråvara.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Per Lindberg, VD och koncernchef, 08-553 335 01 eller 070-248 15 17

Informationen är sådan som Billerud AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl. 8 den 9 maj 2011.

Billerud AB (publ) Box 703, 169 27 Solna Org.nr. 556025-5001 Tel 08-553 335 00 Fax 08-553 335 60 E-post: ir@billerud.com Billeruds affärsidé är att erbjuda krävande kunder förpackningsmaterial och lösningar som främjar och skyddar deras produkter - förpackningar som är attraktiva, starka och gjorda av förnyelsebara material. Billerud har en världsledande position inom ett flertal produktsegment, både inom papper till konsumentförpackningar och för industriella ändamål. Produktionen sker vid koncernens tre integrerade massa- och pappersbruk i Sverige samt vid ett brittiskt pappersbruk. www.billerud.se

Taggar: