Nya miljövänlig förpackningslösning för byggnadsmaterial baserad på förnyelsebara råvaror

Report this content

Billerud lanserar nu en helt ny säckkonstruktion med fokus på varumärkesägarens krav på hög produktivitet kombinerat med fuktbarriär, lång hållbarhet, attraktiv design och mindre miljöpåverkan genom användning av biologiskt nedbrytbar plastfilm från Tenova Bioplastics AB.

Fuktbarriärer tvingar ofta kunderna att välja lösningar som är dålig för miljön samt att ge avkall på produktiviteten i fyllningsprocessen, men med denna nya konstruktion är detta inte längre nödvändigt.

Vi är stolta över att kunna göra det möjligt att tillhandahålla miljöanpassade förpackningslösningar med bibehållna prestanda för bland annat byggmaterial och industriella mineraler i pulverform, säger Mats Elmwall, marknadschef på Billerud Tenova Bioplastics AB

QuickFill® Biotex för minskad miljöpåverkan
QuickFill® BioTex är ett säck koncept med en fuktbarriär av bioplast TENOBIO TM M03 från dotterbolaget Billerud Tenova Bioplastics. Barriären tillverkas av förnyelsebar råvara. Alla komponenter i QuickFill® BioTex är både bionedbrytbara och komposterbara enligt EN-13432.

Tester hos kund och Billerud Sack Lab, viktiga verktyg i utvecklingen
- Vi är mycket nöjda med såväl testerna vid säcklaboratoriet i Karlsborg som provkörningar och funktionalitetstester ute hos kund som visar att alla fem säckförpackningslösningarna erbjuder mervärden och fungerar väl, säger Johan Nellbeck, affärsområdeschef på Billerud AB.

Mats Elmwall, Director Marketing and Sales
Tel: 46 (011-587 20 or 46 (0)733 58 78 77

Billerud Tenova Bioplastics är ett innovativt företag som arbetar med biologiskt nedbrytbara plastprodukter baserade på förnyelsebar råvara. Företagets erbjuder standardprodukter som bärkassar och komposterbara påsar för avfallshantering samt kundanpassade filmer för en rad tillämpningar inom förpackningsindustrin.

www.tenova.com

Taggar: