Årets förpackningstävling hämtar inspirationen i naturen

It’s a Wild Life! Så lyder årets tema för PIDA 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen. PIDA lyfter fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling. Det är ett viktigt led i BillerudKorsnäs mission att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid – med hjälp av morgondagens designers.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen, och såväl intresset som deltagarlistan fortsätter växa. I fjol fick Frankrike, Tyskland, Sverige och Storbritannien sällskap av USA – och i år välkomnar BillerudKorsnäs även unga designers från Österrike, Belgien och Kina (även om Kinas PIDA-event tyvärr är inställt på grund av covid-läget i Shanghai).

BillerudKorsnäs arrangerar de fem lokala eventen under maj och juni inför den stora finalen då en internationell vinnare kommer att krönas vid den prestigefyllda förpackningsmässan Luxe Pack Monaco. PIDA 2022 hålls online, vilket gör det enklare än någonsin att ta del av de spännande eventen. Pressen är välkommen till PIDA. Datum för de olika etapperna ser du nedan, och du registrerar dig enklast här.

-          Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det har vi verkligen lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år.

-          It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på BillerudKorsnäs.  De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Fyra pris att vinna
Eleverna tävlar i fyra kategorier: Sustainability, User Friendliness, Innovation och PIDA Gold Award. Jurymedlemmarna är samtliga väletablerade i branschen, och de fem Gold Award-vinnarna från respektive event gör upp om förstaplatsen på en internationell Grand Finale vid Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

-          På PIDA blir det tydligt hur viktig förpackningsdesignen är för den övergripande varumärkesupplevelsen. Det är också ett enastående tillfälle för blivande designers att både visa sina talanger och knyta värdefulla branschkontakter, samtidigt som besökarna bjuds på en stor portion kreativitet och underhållning på eventen, säger Anders Gathu.

Vill du veta mer om PIDA? Läs mer här.

För frågor kontakta:

Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard, BillerudKorsnäs Telefon: +46722433661
Email: anders.gathu@billerudkorsnas.com

Lena Dahlberg, Manager Application Development Cartonboard, BillerudKorsnäs Telefon: +4658137438
Email: lena.dahlberg@billerudkorsnas.com

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har tio  produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA och cirka 6 000 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 37 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se

Taggar: