Pressinbjudan: Designstudenter tävlar i att skapa framtidens hållbara förpackningar

Onsdagen den 22 maj avgörs den svenska delen av den prestigefyllda designtävlingen PIDA – Packaging Impact Design Award. I år tävlar kreativa studenter i att tänka ut och designa hållbara förpackningskoncept för år 2030. PIDA är ett sätt för initiativtagaren BillerudKorsnäs att driva utvecklingen av förpackningsdesign, lyfta fram unga talanger och skapa en mötesplats för branschen.

Media är välkomna att delta vid eventet där de svenska vinnarna koras.

Tid: onsdag den 22 maj kl 13.00

Plats: Färgfabriken, Liljeholmen Stockholm

OSA senast den 20 maj till sophie.lindhe@billerudkorsnas.com.

För femtonde året i rad arrangerar BillerudKorsnäs den internationella tävlingen PIDA som genomförs i samarbete med ledande universitet och högskolor i Sverige, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Varje år deltar över 200 designstudenter. I den svenska delen av PIDA tävlar Mittuniversitetet, Nackademin, Brobygrafiska, och Linköpings Universitet.

Årets tema är Bring the Future, en utmaning med fokus på hållbarhet.

– Allt fler konsumenter vill aktivt bidra till en hållbar framtid och det ställer krav på klimatsmarta förpackningar, En växande trend är att byta ut plast mot förnybart material och det kommer att prägla årets PIDA och göra tävlingen ännu mer relevant, säger Sophie Lindhe, Brand Project Coordinator på BillerudKorsnäs.

BillerudKorsnäs är en ledande leverantör av träfiberbaserade material och hållbara förpackningslösningar. Initiativet till PIDA syftar till att driva kunskapsutveckling och erbjuda en arena för idéer och inspiration, där branschens etablerade aktörer möter framtidens förpackningsdesigners. Eventet PIDA bjuder även på intressanta föreläsningar. Bland talarna finns bland annat Sofia Erixson på Orkla Foods Sverige som kommer att prata om förpackningstrender och Annica Eldh på H&M Group som berättar om framtidens konsumentförpackningar. Höjdpunkten är prisceremonin som börjar kl. 17.00. Media är välkomna att delta under hela eller delar av arrangemanget. Det kommer även att finnas möjligheter för enskilda intervjuer.

För pressbilder och mer information om PIDA se:

Juryn för PIDA Sweden 2019 består av följande personer:

Jambai Møller Kassama – Moltzau Packaging

Lasse Svärd – Gafs Kartong