Report this content

Samarbete mellan Sergel Kredittjänster och Billiant ger lösningen för betalning av m-commerce tjänster Med Sergel Kredittjänsters och Billiants gemensamma lösning förenklas billinghanteringen för operatörer och service providers, inom såväl det fasta som det mobila området. Första kund för den nya lösningen är Telia Mobile. En leverantör - en lösning. I dag väljer många aktörer inom telekomområdet att inte investera i stödsystem. Istället väljer de så kallade ASP-lösningar, vilket innebär att de hyr en applikation med de funktioner som krävs. Därför erbjuder nu Sergel Kredittjänster och Billiant tillsammans en tjänst som underlättar för dessa aktörer, då de från en leverantör får tillgång till en helhetslösning för alla frågor inom billing- och ekonomitjänster. - Det vi har sett, i diskussioner med många aktörer, är att vår lösning faktiskt möjliggör att i praktiken prova nya affärsmodeller utan ekonomisk risk. Detta då operatören bara betalar för de tjänster de nyttjar, i princip ett belopp per faktura, vilket gör att de inte behöver investera i ett stödsystem, säger Anders Ericsson, VD på Billiant AB. Denna typ av partnerskap är en viktig marknadskanal för Billiant. Sergel Kredittjänster har idag en rad kunder som erbjuds fakturering av traditionella telekom- och internettjänster. Billiant säljer, med en licensmodell, mjukvara för billing av paketbaserade tjänster. Nu tar bolagen ett gemensamt grepp och samarbetar inom betalningshanteringen och erbjuder därmed en billinglösning för GPRS, UMTS, bredband och internettjänster. Tjänsten innefattar insamling av data från nät och plattformar, prissättning samt faktura-, reskontrahanering och bokföring. Två typer av betalningsmodeller erbjuds: betalning i realtid, d v s beloppet dras från ett förbetalt konto, t ex kontantkort för mobiltelefoni, eller traditionell fakturering, dvs då en faktura sänds ut i efterhand. - För Sergel Kredittjänster är det viktigt att kunna erbjuda kompletta tjänster, utan att för den skull alltid själva behöva utveckla den avancerade mjukvara för varje moment som krävs i betalprocessen. Samarbetet med Billiant innebär att vi redan idag kan erbjuda billing av paketbaserade tjänster, säger Magnus Melberg, VD på Sergel Kredittjänster AB. Dessutom vill vi kunna växa med våra kunder in i ny teknik och mot nya tjänster. Implementation av tjänsten har redan påbörjats för den första kunden, nämligen Telia Mobile. För dem kommer tjänsten att innefatta insamling, prissättning och fakturering för en m-commerce-tjänst. Den gemensamma lösningen kommer i första hand att säljas genom Sergel Kredittjänsters befintliga markandsorganisation. Diskussioner förs med ytterligare kunder som har behov av dessa tjänster. För ytterligare information, kontakta: Billiant AB Sergel Kredittjänster AB Anders Ericsson, VD Magnus Melberg, VD anders.ericsson@billiant.com +46 8 781 09 00 +46 70 5941674 Annelie Wallén, Pressansvarig annelie.wallen@billiant.com +46-70-3566320 Om Billiant AB Billiant AB är ett mjukvaruföretag som designar, utvecklar och säljer ledande IP-billing lösningar och tjänster. Målgruppen är leverantörer av paketbaserade tjänster som mobila tjänsteleverantörer och bredbandsoperatörer, samt portaler. Starka huvudinvestorer i Billiant AB är WireEdge (www.wireedge.com) och Northzone Venture (www.venture.no) Billiant har idag ca 30 anställda, och kommer under år 2001 öka till ca 60 st. Billiant arbetar på den europeiska marknaden med huvudkontor i Stockholm, designcenter i Göteborg, samt försäljningskontor i Spanien och expanderar nu kraftigt genom att etablera fler kontor i Europa. För mer information: www.billiant.com Om Sergel Kredittjänster AB Sergel Kredittjänster erbjuder specialanpassade tjänster inom kreditbedömning, billing, fakturaservice, inkasso och obestånd. Dessutom konsultation och utbildning. Sergel Kredittjänster ingår i Telia koncernen och är auktoriserad medlem av Svenska Inkassoföreningen. För mer information: www.sergelkredit.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/12/20010612BIT00490/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/12/20010612BIT00490/bit0002.pdf