Nasdaq-listade digitaliseringspartnern Bilot växer i Norden

Bilot Oyj

Pressmeddelande 2020-08-20 vid 10.00

Bilot, ett ledande nordiskt företag inom e-handel, digitala kundresor och analys för stora och medelstora företag, utökar nu sitt erbjudande med stark kompetens inom affärssystem. Genom ett planerat förvarv av CastorIT, kommer Bilot kunna erbjuda sina kunder expertis inom ERP från SAP samt ännu djupare utveckling av kundföretagens kärnprocesser. Efter fusionen uppgår personalstyrkan till över 200 anställda.

- Den här våren har tydligt visat det vi alltid trott på – att företag behöver både stabilitet och agilitet i processer och system. Vidare är det självklart att kundupplevelsen inom e-handel står och faller på företags förmåga att uppfylla de löften som ges online. Vår specialitet har alltid varit robust integrerade och datadrivna lösningar för försäljning och marknadsföring. CastorITs starka processkunskap och tekniska kompetens inom affärssystem är ett perfekt komplement till vår tidigare expertis, säger Mika Tanner, Group CEO på Bilot.

Samtidigt växer Bilot i Stockholm genom rekryteringar.

- Vi är väldigt nöjda över att kunna rekrytera och ta in nya medarbetare, i ett läge där marknaden i övrigt har det kämpigt. Vårt team i Sverige har i år fördubblats i personalstyrka och har glädjande nog en jämn fördelning mellan kvinnor och män – men framförallt en stenård expertis inom e-handel och CRM, säger Mathias Hjelt, Country Manager för Bilot Sverige.

Bilot-koncernens omsättning under 2019 var cirka 18,5 miljoner euro. CastorITs omsättning var 7,3 miljoner euro.

Tilläggsuppgifter:

Mika Tanner
Bilot Oyj
Tel: +358 40 544 0477

Martti Hietalahti
CastorIT Oy
Tel: +358 40 566 8905

Mathias Hjelt
Country Manager Sweden
Bilot AB
Tel: +46 70 625 34 61

Bilot är en ledande nordisk digitaliseringspartner för företag som söker konkurenskraft genom e-handel, digitalt kundbemötande, säljstöd, intelligenta processer och analys. Bilot levererar digitala lösningar för att stärka hela kundresan och bakomliggande affärsprocesser. Bilot har erkänd expertis inom ledande tekniska ekosystem så som SAP och Microsoft, och arbetar långsiktigt med sina kunder för att skapa fortsatt affärsnytta. Bilot grundades år 2005 med en strävan att skapa den bästa arbetsplatsen för de bästa experterna inom branschen.  Bilot har idag circa 140 anställda i Sverige, Finland och Polen. År 2019 uppgick Bilot-koncernens omsättning till 18,5 miljoner euro och EBITA 1,7 miljoner euro.