• Bilprovningen/

Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2009: Resultatet i kärnverksamheten bättre än förväntat, nedskrivningar av fastigheter medför dock sämre nettoresultat

Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2009

– Resultatet i kärnverksamheten bättre än förväntat, nedskrivningar av fastigheter medför dock sämre nettoresultat

Delårsperioden januari-juni korthet ? Nettoomsättningen minskade med 1,0 procent till 804,7 (812,7) MSEK ? Periodens rörelseresultat före av- och nedskrivningar förbättrades med 2,3 procent till 137,7 (134,6) MSEK ? Periodens nettoresultat efter skatt minskade till 22,9 (46,4) MSEK, vilket motsvarar 572 (1 159) SEK per aktie. Resultatförändringen förklaras av nedskrivningar av materiella anläggningstillgångar i samband med ny marknadsvärdering av fastigheter vid halvårsskiftet, varav huvuddelen härrör från ett antal nyligen färdigställda stationsfastigheter ? Periodens totalresultat minskade till 34,9 (46,4) MSEK, vilket motsvarar 874 (1 159) SEK per aktie ? Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 102,2 (89,6) MSEK

Andra kvartalet i korthet ? Nettoomsättningen minskade med 0,6 procent till 424,3 (426,9) MSEK ? Periodens rörelseresultat före av- och nedskrivningar minskade med 6,0 procent till 80,4 (85,5) MSEK ? Periodens nettoresultat efter skatt minskade till 3,1 (46,2) MSEK, vilket motsvarar 78 (1 155) SEK per aktie Resultatförändringen förklaras av nedskrivningar av materiella anläggningstillgångar i samband med ny marknadsvärdering av fastigheter vid halvårsskiftet, varav huvuddelen härrör från ett antal nyligen färdigställda stationsfastigheter ? Periodens totalresultat minskade till 15,2 (46,2) MSEK, vilket motsvarar 380 (1 155) SEK per aktie ? Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 45,5 (37,9) MSEK

Bilprovningens VD Magnus Ehrenstråhle kommenterar det första halvåret: – Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar överstiger budget efter sex månader tack vare sänkta kostnader. Detta beror på att utfallet av vårt effektiviseringsprogram, som inleddes förra året, gått bättre än plan. När nu förutsättningarna för den framtida verksamheten börjar klarna kan ytterligare åtgärder igångsättas för att sänka företagets kostnadsnivåer.

Trots lägre kostnader visar vi ett sämre nettoresultat än förra året. Efter ny marknadsvärdering i samband med halvårsskiftet skrevs ett antal rörelsefastigheter ned med totalt 54,0 MSEK. Av dessa bestod huvuddelen av ett fåtal nyligen byggda besiktningsfastigheter. Andra fastigheters värdeökning med totalt 16,3 MSEK har förts direkt mot eget kapital och påverkar inte resultatet.

Glädjande är också att periodens kundundersökning visar på att både privat- och företagskunder är ännu nöjdare än tidigare.
I den lagrådsremiss som regeringen överlämnade i juli presenterades de sedan länge förväntade förändringarna för fordonsbesiktningarna. Förslaget innebär konkurrensutsättning och omreglering från och med 1 juli 2010 och motsvarar vad vi räknat med.

Bilprovningens delårsrapport finns publicerad på www.bilprovningen.se.

För mer information kontakta: Magnus Ehrenstråhle, vd, mobil: 0708-20 04 02, e-post: magnus.ehrenstrahle@bilprovningen.se Lotta Löfgren, ekonomidirektör, mobil: 0736-88 21 27, e-post: lotta.lofgren@bilprovningen.se Cecilia Blom Granlund, informationschef, mobil: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.granlund@bilprovningen.se