Effektivare på Bilprovningens nya station i Lindesberg

Effektivare på Bilprovningens nya station i Lindesberg

Bilprovningens nya anläggning i Lindesberg invigs fredagen den 16 mars klockan 11.00. Stationen som uppförts alldeles intill Riksväg 50 har en hall för tunga fordon, tre banor för personbilar och en för motorcyklar.

Den nya stationen i Lindesberg är utrustad med den senaste tekniken inom provningsutrustning.
– Eftersom anläggningen är byggd med full höjd kan vi ta emot samtliga höga fordon. Det ökar servicegraden för de tyngre fordonen. Vi har också utrustat lastbilshallen med en kraftplatta vilket betyder att vi numera kan se sprickor i ramen och länkarmar på fordonen mycket bättre än tidigare, berättar platschef Gunnar Andersson. Bättre arbetsmiljö Banorna för personbilar är så kallade kortbanor. Det innebär att besiktningen sker på ett ställe (utom vid bromsprov och avgasmätning) och att besiktningsteknikern inte behöver kliva in och ur samt köra fordonet lika mycket som tidigare. Vidare är lastbilsgropen betydligt längre än i den tidigare hallen och försedd med höj- och sänkbart golv, vilket är bra ur både ergonomisk och kvalitetsmässig synvinkel. Dessutom finns en speciell bana för motorcyklar, som numera är försedd med en lyft. Ur arbetsmiljösypunkt medför därför den nya stationen många förbättringar.

Kaffe och trafiksäkerhet Ett nytt kundrum ger en rad möjligheter. Till exempel kan kunden ta en kopp kaffe och skaffa sig information om trafiksäkerhet, miljö och fordonsekonomi under tiden som bilen blir besiktigad.
– De nya lokalerna är mer inbjudande för både besökare och anställda, förklarar Gunnar Andersson. Med en tystare och lugnare arbetsmiljö förbättras dessutom möjligheten till en dialog mellan fordonsägare och tekniker.

Bilprovningens nya station i Lindesberg finns på Fotbollsgatan 16.

För mer information kontakta: Platschef Gunnar Andersson, mobil: 0736-88 26 19, e-post: gunnar.andersson@bilprovningen.se

16 mars 2007

Siktgatan 7, Box 508, 162 15 Vällingby Tfn: 08-759 21 00 Fax: 08-759 54 24 www.bilprovningen.se