Kunder ger Bilprovningen toppbetyg

Kunder ger Bilprovningen toppbetyg

Bilprovningens kunder ger landets stationer toppbetyg i bolagets kundundersökning 2010. Både av privatmarknaden och av företagskunderna får Bilprovningen de högsta betygen hittills i företagets 45-åriga historia. I snitt är 95 procent av privatkunderna nöjda med sitt senaste besök på Bilprovningen.

- Det är ett bra utgångsläge nu när marknaden öppnats upp för nya aktörer. Vi fortsätter att utveckla vår service och våra tjänster och tänker visa att vi står oss mycket bra även i konkurrens med andra, säger Bilprovningens vd Magnus Ehrenstråhle.

Undersökningen genomfördes under våren och försommaren i form av telefonintervjuer med över 18 000 kunder.
Bilprovningen Nöjd Kund Index har återigen ökat till toppbetyget 4,35 av 5 möjliga för privatmarknaden. Motsvarande siffra för företagsmarknaden är 4,22.

För stationer varierar andelen nöjda kunder mellan 85 procent och upp till 100 procent. Toppbetyget med enbart nöjda kunder fick stationerna i Kristinehamn, Markaryd och Kisa. Högst Nöjd Kund Index fick stationerna i Valdemarsvik och Arvidsjaur samt Jokkmokk med 4,61 respektive 4,60.

De områden där kundernas omdömen förbättrats är i första hand kopplat till vår service. Det handlar om rutiner för telefonbokning och ankomst som blivit enklare samt att personalen blivit bättre på att förklara vad man går igenom vid besiktningen och att man som kund fått tips om underhåll av sin bil i samband med besiktningen.

- Vi är stolta över de goda resultaten. Nu ska vi arbeta vidare med vårt kundbemötande och vara ledande även på den nya marknaden när det gäller trafiksäkerhet, miljö och service, säger Magnus Ehrenstråhle.

Bilder för nedladdning och fri publicering finns på www.bilprovningen.se/bildbank

Bilaga: Fakta om Bilprovningens kundundersökning samt NKI-resultat och andel nöjda kunder 2008-2010

För mer information kontakta: Magnus Ehrenstråhle, verkställande direktör, mobil: 0708-20 04 02, e-post: magnus.ehrenstrahle@bilprovningen.se Cecilia Blom Hesselgren, informationschef, mobil: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se Kåre Andersson, regionchef Norr, mobil: 0706-26 31 70, e-post: kare.andersson@bilprovningen.se Hans Tyskhagen, regionchef Mitt och Öst, mobil: 0705-67 09 76, e-post: hans.tyskhagen@bilprovningen.se Tommy Gustavsson, regionchef Väst, mobil: 0703-47 63 48, e-post: tommy.gustavsson@bilprovningen.se Magnus Moberg, regionchef Syd, mobil: 0706-44 50 66, e-post: magnus.moberg@bilprovningen.se

Siktgatan 7, Box 508, 162 15 Vällingby Tfn: 08-759 21 00 Fax: 08-759 54 24 www.bilprovningen.se