Problem i Transportstyrelsens datasystem orsakade förseningar vid Bilprovningen

Problem i Transportstyrelsens datasystem orsakade förseningar vid Bilprovningen

Ett fel i Transportstyrelsens datasystem har idag orsakat problem och förseningar vid Bilprovningens stationer. Trots svårigheter att rapportera besiktningsresultat till Transportstyrelsen lyckades Bilprovningens besiktningstekniker genomföra kontrollbesiktningar.

- Vi beklagar de problem detta orsakat våra kunder, säger Magnus Ehrenstråhle, vd på Bilprovningen.

Bilprovningens tekniker kunde genomföra besiktningarna enligt alla rutiner, men i och med att uppgifter måste dokumenteras med papper och penna tog varje besiktning tagit längre tid vilket skapade förseningar.

Strax efter lunch kom systemet igång.

- Vi kan fortfarande ha en del förseningar, men gör allt vad vi kan för att lösa det, säger Bilprovningens vd Magnus Ehrenstråhle.

För mer information kontakta: Magnus Ehrenstråhle, vd, mobil: 0708-20 04 02, e-post: magnus.ehrenstrahle@bilprovningen.se Cecilia Blom Hesselgren, informationschef, mobil: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se Marit Thorin, informatör, 0705-66 02 37, e-post: marit.thorin@bilprovningen.se