Rätt syn kan rädda liv i trafiken - Besikta synen och bilen samtidigt

PRESSINFORMATION 2011-10-11

Rätt syn kan rädda liv i trafiken - Besikta synen och bilen samtidigt

Varannan bilförare med behov av synkorrektion kör utan glasögon eller med fel styrka i glasen. Det visar Synoptiks undersökningar hösten 2009 och 2010. Nu är det återigen dags att uppmärksamma bilförare om vikten av att se bra i höstmörkret för att köra säkert. Den 13 oktober besiktar Synoptik synen på bilförare hos Bilprovningen.

Att se om sin bil och säkerställa att den är säker inför vintern är en självklarhet för de flesta bilägare, men att se till att man är en säker förare som ser tillräckligt bra för att köra bil är inte lika självklart.

Varannan förare har undermålig syn i trafiken Under de senaste två åren har Synoptik synbesiktat närmare 6 000 personer och resultatet är tydligt. Över 50 procent körde omkring med fel styrka på sina glasögon eller inga glasögon alls.

? Mörkerkörning och dålig syn är en farlig kombination. Vi vill sätta fokus på att man kan rädda liv genom att testa sin syn. Vi genomför därför för tredje året i rad en synbesiktningshelg där alla kan testa sin syn gratis. Startskottet är ett samarbete med Bilprovningen där vi på plats erbjuder alla som besiktar sin bil att också testa sin syn, säger Roland Olsson, VD, Synoptik Sweden AB.

? Vi månar inte bara om säkra bilar utan också om säkra förare. Vi hoppas därför att våra kunder tar tillfället i akt och besiktar sin syn samtidigt som de besiktar sin bil. Med godkänd bil och syn kan de känna sig extra trygga bakom ratten, säger Lina Öien, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen.

Synen besiktas från Malmö i söder till Kiruna i norr Synbesiktningen på Bilprovningens stationer genomförs torsdagen den 13 oktober på 20 orter runt om i landet, samt i alla Synoptiks 103 butiker den 14 och 15 oktober.

För ytterligare information och besök vid någon av Bilprovningens stationer vänligen kontakta: Camilla Danielsson Cecilia Blom Hesselgren Pressansvarig Synoptik Sweden AB Informationschef Bilprovningen cda@synoptik.se cecilia.blom.hesselgren@blprovningen.se Tel: 0709-56 59 50 Tel: 0706-87 03 66

Bilaga: Förteckning över orterna där synbesiktningen sker och adresser till Bilprovningens stationer.

Kort om Synoptik Optikkedjan Synoptik är en del av HAL/Pearle Europe BV, världens största operatör inom optisk detaljhandel med cirka 4 000 butiker i 41 länder. I Sverige driver Synoptik 103 butiker – från Kiruna i norr till Malmö i söder. Företaget expanderar kontinuerligt på den svenska marknaden. Synoptik Sweden AB, som etablerades 1991, har cirka 600 medarbetare och omsätter 850 mkr. Huvudkontoret ligger i Solna. För mer information, besök: www.synoptik.se.

Kort om Bilprovningen Med ansvarskänsla, närhet och kunden i fokus är Bilprovningen din trygghet för säkra fordon och bättre miljö. Med drygt 210 stationer och cirka 1 700 medarbetare är Bilprovningen Sveriges största aktör för besiktning av motordrivna fordon. Företaget genomför närmare 5,5 miljoner besiktningar per år och omsätter 1 500 mkr. Bilprovningen ägs till 52 procent av svenska staten. För mer information besök www.bilprovningen.se.