Slutsats från EU:s projekt Autofore om framtidens bilbesiktning

Slutsats* från EU:s projekt Autofore** om framtidens bilbesiktning

Tätare kontrollbesiktningar av äldre bilar, besiktningar av elektroniska diagnossystem och kontrollbesiktning av motorcyklar är omedelbara steg som skulle kunna tas för att förbättra den europeiska trafiksäkerheten och skydda miljön enligt en studie som nyligen gjorts.

Bilprovningen projektledare för Autofore Tillsammans med fem undersökningsinstitut har CITA*** utfärdat en rapport om den framtida inriktningen för att upprätthålla fordonens trafikvärdighet i Europa. Studien, som initierades och delvis också har finansierats av EU-kommissionen, kallas Autofore och har pågått i två år. Projektledare för Autofore är Bilprovningens medarbetare Göran Dahl.

Omedelbara steg för förbättrad trafiksäkerhet i Europa På basis av tillgänglig olycksstatistik och ekonomisk analys drar Autofore på kort sikt slutsatserna 1. att äldre bilar och lätta lastbilar besiktas årligen (det nuvarande Europadirektivet kräver endast besiktning vartannat år från det att en bil eller lätt lastbil når fyra års ålder, även om vissa medlemsländer redan kräver tätare besiktningar), 2. att lägga till brett anpassade relevanta elektroniska diagnossystem, såsom ABS, ESC och airbags till listan av föremål som måste besiktas, och 3. att lägga till motorcyklar och mopeder till listan av fordonsklasser som borde vara föremål för kontrollbesiktning.

Harmonisering av europeiska standarder på sikt På längre sikt rekommenderar Autofore undersökningar för ytterligare förbättringar av kontrollbesiktningen, besiktning av andra trafikvärdighetsrelaterade elektronikbaserade teknologier, utveckling av andra sätt att tillförsäkra fordonens fortsatta trafikvärdighet och ytterligare harmonisering av europeiska trafikvärdighetsstandarder.

Ladda ned rapporten Rapporten med bilagor finns tillgänglig för nedladdning på CITA:s webbplats, adress www.cita- vehicleinspection.org Vid problem, vänligen kontakta CITA:s sekretariat via e-post cita.vehicleinspection@skynet.be eller telefon +32 (0) 469 06 70.

Bilaga: CITA:s pressmeddelande på engelska

För mer information kontakta: Verkställande direktör Magnus Ehrenstråhle, mobil: 0708-20 04 02, e-post: magnus.ehrenstrahle@bilprovningen.se Projektledare Göran Dahl, mobil: 0736-88 23 29, e-post: goran.dahl@bilprovningen.se

*) Åsikterna uttryckta i studien är de delaktiga organisationernas och inte nödvändigtvis EU-kommissionens.
**) Auto Future Options for Roadworthiness Enforcement ***) Comité International de Linspection Technique Automobile

20 mars 2007