Var femte förare nära olycka till följd av mobilanvändning

Trafiksäkerheten påverkas om man använder mobiltelefonen när man kör. Det anser 77 procent av respondenterna i en enkät som Bilprovningen genomfört på sin webbplats. 18 procent uppger att de till och med varit nära att köra av vägen till följd av mobilanvändning.

Bilprovningen månar inte bara om trafiksäkra fordon utan också om säkra förare. En aktuell och omdiskuterad fråga är mobilanvändning i samband med körning. För att ta pulsen på förare och deras inställning i frågan genomförde Bilprovningen en enkät på sin webbplats från den 18 december 2012 till den 12 mars 2013. Sammanlagt svarade 9 673 personer.

Skillnader mellan länen
77 procent av respondenterna anser att trafiksäkerheten påverkas om man använder mobilen när man kör. Trots detta är det färre än varannan (45 procent) förare som använder bluetooth, hands free eller liknande. 18 procent uppger dessutom att de varit nära att köra av vägen till följd av mobilanvändning. Sämst i statistiken är Östergötlands län där 21 procent varit nära att köra i diket. Bäst är Gotlands län med 11 procent.

Mobilen används mycket av många som kör
Enkäten visar att mobiltelefoner används i stor utsträckning vid bilkörning. Tre av tio (28 procent) uppger att de ofta eller alltid pratar i mobilen när de sitter bakom ratten. 15 procent läser och 9 procent skickar ofta eller alltid sms. 17 procent fotograferar eller spelar in, 16 procent letar efter information på webben och 20 procent läser e-post.

Yrkesförare utmärker sig
Bland dem som uppger sig vara yrkesförare är det varannan (52 procent) respondent som ofta eller alltid pratar i telefon när de kör. Var fjärde (24 procent) läser och 17 procent skickar ofta eller alltid sms. Tre av tio fotograferar eller spelar in video.

- Vi hoppas att enkätens resultat ger alla förare en tankeställare och att många väljer att lägga undan mobiltelefonen när de sitter bakom ratten framöver, säger Bilprovningens vd Benny Örnerfors.

Majoriteten för lagstiftning
64 procent anser att det borde finnas en lagstiftning mot mobilanvändning vid bilkörning och 49 procent menar att lagstiftning skulle få dem att inte använda mobilen under tiden som de kör.

Bilaga: Mer information om och totalresultatet av Bilprovningens enkät.

För mer information och resultat per län kontakta:
Marit Thorin, kommunikatör, mobil: 0705-66 02 37, e-post: marit.thorin@bilprovningen.se

Kort om Bilprovningen

Med ansvarskänsla, närhet och kunden i fokus är Bilprovningen din trygghet för säkra fordon och bättre miljö. Med 89 stationer och 650 medarbetare är Bilprovningen Sveriges ledande aktör för besiktning av motordrivna fordon. Under 2012 genomförde företaget närmare 5,4 miljoner besiktningar och omsatte 1 550 MSEK. Bilprovningen ägs av svenska staten. För mer information besök www.bilprovningen.se.