BIMobject® klarar de brittiska myndigheternas krav för BIM

Än en gång visar BIMobject® ledarskap genom att lösa byggindustrins utmaningar.

Tack vare BOPC (BIMobject Open Property Cloud) unika och innovativa teknik har företaget implementerat COBie i sin molnlösning som standard och därigenom klarat de krav som ställs på byggprojektering i Storbritannien för nivå 2 i BIM-kraven.

Brittiska myndigheter kräver att byggprojekt i offentlig regi uppfyller BIM-datastandarden COBie (Construction Operations Building information exchange) från och med den 6:e april 2016. Utan dessa COBie-data kommer inte produkter att överensstämma med kontraktskrav och får inte användas.

"På Tata Steel har vi insett att alla inte behöver ha tillgång till samma typ av data. Kraven på att externalisera data är helt avgörande när man tillhandahåller produkter i flera olika länder. På det här viset får användarna möjlighet att välja den information de behöver och tillverkarna kan skräddarsy sin information i enlighet med lokala krav," säger Steve Thompson, Market Manager - Construction and Infrastructure, tata Steel och ordförande för BIM4M2

BIMobject har redan använt BOPC för att visa att företagets lösning överensstämmer med existerande UK BIM Level 2 och har fått godkännande av detta från organisationen BuildingSmart UK.

"Vi använde den speciellt utformade COBie-modulen i Solibri Model Checker för att verifiera att informationen från BIMobject överensstämde med COBie-kraven. Solibri Model Checker ger den mest övergripande dataverfieringen tillgänglig för COBie, och det blev omgående uppenbart att BIMobjects lösning mötte alla krav på BIM Level 2 compliance," säger David Jellings, VD för Solibri UK och styrelsemedlem i buildingSMART UK.

BIMobject kommer inom kort hålla i webinars för att demonstrera styrkan med BOPC och hur alla produkttillverkare kan bli kompatibla genom att använda företagets molnlösning.

Om BIMobject®:

BIMobject AB är ett svenskt företag med global skalbar affärsidé. Vi hjälper våra kunder att bli mer framgångsrika inom marknadsföring och försäljning genom att skapa virtuella kopior av deras produkter som BIM-objekt.

BIMobject® - Vinnare av Red Herring Europe Top 100 Awards 2013, vinnare av 2013 Red Herring 100 Global och vinnare av IAIR AWARDS 2013!

BIMobject AB (publ) - NASDAQ First North Stockholm - Ticker: BIM

Sedermera Fondkommission är bolagets Certified Adviser.