BIMobject: Kvartalsrapport januari – mars 2019

Den fullständiga rapporten finns även tillgänglig på bolagets hemsida (info.bimobject.com).

Första kvartalet 2019

•  Faktureringen ökade med 58 procent och uppgick till 30 MSEK (19).
  •  Koncernens nettoomsättning ökade med 52 procent och uppgick till 33 MSEK (21), Fördelning mellan projekt och webservices (prenumerationer) var 34/66 procent (44/56).
  •  Koncernens rörelseresultat uppgick till -30 MSEK (-19).
  •  Resultat per aktie uppgick till -0,23 SEK (-0,43) före utspädning.
  •  Kassaflödet från löpande verksamheten uppgick till -25 MSEK (0).
  •  Ackumulerat tusental antal användare ökade med 93 procent och uppgick till cirka 1 429** (740).
  •  Ackumulerat antal nedladdningar uppgick till 40,6 miljoner**.
  •  Antalet tillverkare (Brands) uppgick till 1 502**.
  •  VD Stefan Larsson avgår och axlar ny roll som CSO. Johan Svanström utses till tf VD.
  •  Förvärv av franska Polantis som tillför både användare och tillverkare.
  •  Förvärv av svenska Convergo tillför främst tillverkare.
  •  Kim Mortensen utsågs till ny VD med tillträde den 1 juni 2019.

Viktiga händelser efter periodens utgång

• Alexander Dahlqvist har utsetts till ny CFO och ersätter Stefan Hansson som efter fyra år lämnar BIMobject för ett annat uppdrag.
  • Mario Ortega utses till SVP AECO.

** Inklusive beräknat nettotillskott från Polantis och Convergo.

VD-ord

Starkt första kvartal

Verksamheten utvecklades mycket väl under första kvartalet. Vi hade bra säljmomentum och visade kraftig tillväxt främst i Norden och övriga EMEA. Faktureringen ökade med 58 procent och uppgick till 30 MSEK (19) medan nettoomsättning ökade med 52 procent och uppgick till 33 MSEK (21). Sett till rullande 12 månader ökade nettoomsättningen till 126 MSEK (91). Vi erfar och fortsätter jobba på en stark utveckling för våra SaaS web services enligt bolagets strategi – och där det långsiktigt finns tydliga hävstångseffekter och marginalexpansion.

Som aviserats tidigare förväntar vi oss volatilitet i fakturerad försäljning från en period till en annan och i olika marknader. I ett längre trendperspektiv växer BIMobjects SaaS plattform, datamängder och värdet av dem både starkt och i en riktning: uppåt.

För första kvartalet växer EMEA inklusive Norden starkt medan vi fortfarande har en utmaning i Nordamerika. Där möter vi hårdare konkurrens främst avseende vår projektaffär och nyförsäljning, och en del kontrakts-problematik från det tidigare övertagandet av Seek, som vi dock håller på att vända till en positiv trend genom ett åtgärdsprogram. GDPR är en utmaning för många bolag och framförallt i USA finns det både skepsis och osäkerhet kring administrationen och regelverket. Vi förtydligar och förenklar kontraktsstrukturen och jobbar agilt för att möta kundernas olika behov.

Fortsatt fokus på kärnverksamheten och effektiv uppskalning

Vi ser möjlighet att expandera till ytterligare miljoner användare samt 40-50 tusen tillverkare runt om i världen med vår plattform, en lång “run-way” från nuvarande volymer med andra ord. Mest och bäst content cloud-baserat content är vår världsledande position. Det är också grunden för fortsatt spännande produktinnovation och strategiska möjligheter i det större eko-systemet. Geografiskt fokus ligger på huvudmarknaderna Nordamerika, Norden, och Västeuropa, medan Asien och Latinamerika är i ett uppbyggnadsskede.

Kvartal 1 ökade kostnaderna mestadels i linje med fortsatt tillväxt för bolaget och dess behov som en internationell spelare. Vi har som tidigare aviserat haft en mer disciplinerad approach för personal i början av 2019, med en total ökning om 13 personer. Vi sätter rätt folk på rätt plats och bygger för tillväxt framgent med fortsatta investeringar och kostnader för produkt-, data och systemutveckling, samt säljstyrka.

Vi slutförde två lyckade förvärv under första kvartalet, Convergo i Norden samt Polantis i Frankrike. Med Polantis som del av företaget har vi en oerhört stark position på den franska marknaden. Affären och vår större plattform mottogs väl av tillverkarkunderna och vi fick ett tillskott av flera hundra tusen användare. Initialt behåller vi varumärket Polantis på den franska marknaden och är i färd med att realisera synergier på content-, sälj- och team-sidan.

Målen för 2019

Som vi aviserat tidigare ville vi vid utgången av 2019 ha uppnått en ännu starkare position som den marknadsledande cloud-baserade BIM-content-tjänsten i världen, genom:

•  Att öka fakturerad försäljning med åtminstone 30 procent
  •  Att nå 1,5 miljoner registrerade användare
  •  Att nå 450 000 i objektvolym
  •  Att effektivisera kärnverksamheten för ytterligare skalbarhet
  •  Att förbereda notering vid Nasdaq Stockholm

Med vår förvärvsaktivitet ser vi goda möjligheter att överträffa flera av våra operationella mål, och vi avser revidera upp dem när vi väl har vi integrerat verksamheterna.

Jag ser fram emot att välkomna Kim Mortensen som utsågs till ny vd i slutet av mars och som tillträder posten den 1 juni, och ser också fram emot mitt fortsatta arbete i styrelsen. Efter kvartalets utgång aviserade vi att Mario Ortega tillträder som SVP AECO för att accelerera vårt erbjudande och potentiell framtida kommersialisering gentemot dessa användargrupper.  Vi aviserade också Alexander Dahlquist som ny CFO. Alexanders erfarenhet och kunskap är ett värdefullt och naturligt nästa steg för bolaget. Vi har växlat upp från en start-up till ett globalt företag, med både många möjligheter samt behov av business control och strategisk kapitalallokering. Vi tackar CFO Stefan Hansson för hans bidrag till bolagets utveckling de senaste fyra åren.

Till sist vill jag påminna om att BIMobject bidrar till en effektivare och mer hållbar utveckling för hela samhället. Endast i Europa uppskattas mer än 800 miljoner ton material gå till spillo varje år. Genom smartare och mer uppkopplade processer och data-flöde genom vår plattform har vi för avsikt att göra den siffran mycket bättre, och inte bara i Europa. Tack alla passionerade BIMobject medarbetare som bidrar till både affären och en bättre värld!

Johan Svanström
Tillförordnad VD

Johan Svanström – tf VD
E-mail: johan.svanstrom@bimobject.com

__________________________________________________________________________

Denna information är sådan information som BIMobject AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Johan Svanström försorg, för offentliggörande den 15 maj 2019 kl. 08:00 CEST.

Om BIMobject-koncernen
BIMobject är ett ledande globalt IT-företag som ligger i framkanten av byggindustrins digitalisering. BIMobject erbjuder molnbaserade plattformar med över 1500 tillverkare som tillgängliggör digital produktinformation. Runt de molnbaserade plattformarna, som idag har över 1,4 miljon användare, erbjuder BIMobject ett antal lösningar riktade mot tillverkare, fastighetsägare, arkitekter och designers, byggföretag samt handeln. BIMobject grundades 2011, verkar i 20 länder och har över 200 anställda. Omsättningen uppgick 2018 till 114 MSEK. BIMobject handlas på Nasdaq First North under ticker: BIM. BIMobjects Certified Advisor: FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46-8-528 00 399. www.bimobject.com