BIMobject: Kvartalsrapport juli – september 2019

Den fullständiga rapporten finns även tillgänglig på bolagets hemsida (info.bimobject.com).

Tredje kvartalet 2019

•  Faktureringen uppgick till 29 MSEK (23).
  •  Koncernens nettoomsättning ökade med 28 procent och uppgick till 36 MSEK (28). Fördelning mellan projekt och web services (prenumerationer) var 38/62 procent (52/48).
  •  Koncernens rörelseresultat uppgick till -25 MSEK (-24).
  •  Resultat per aktie uppgick till -0,19 SEK (-0,19).
  •  Kassaflödet från löpande verksamheten uppgick till -34 MSEK (-14).
  •  Ackumulerat tusental antal användare ökade med 72 procent och uppgick till cirka 1 667** (970).
  •  Ackumulerat antal nedladdningar uppgick till 44,5 miljoner**.
  •  Antalet tillverkare (Brands) uppgick till 1 615**.
  •  Grundaren och CSO Stefan Larsson utnämndes till tf VD över det nordamerikanska dotterbolaget.

Viktiga händelser efter periodens utgång

•  Carl Silbersky tillträdde som ny VD för bolaget.
  •  Christophe Carvenius utsågs till SVP Head of Growth.
  •  David Kullander utsågs till Chief Marketing Officer.

** Inklusive beräknat nettotillskott från Polantis och Convergo.

VD-ord

Stabil tillväxt i fakturering och nettoomsättning
Fakturering ökade med 27 procent under det tredje kvartalet och nettoomsättningen steg med 28 procent. Web services visade imponerande tillväxt hos befintliga kunder och parallellt såg vi även ett starkt inflöde av nya kunder till plattformen. Projektförsäljningen fortsatte att utvecklas svagt. Särskilt påverkades försäljningen till nya kunder vilket delvis förklaras av vår SaaS-strategi, som innebär att vi främst fokuserar på utvecklingsprojekt som inkluderar web services. Genom att erbjuda BIMscript - marknadens modernaste mjukvara för utveckling av BIM-objekt till licensierade utvecklare har vi skapat en växande bas av utvecklare från hela världen som kan utveckla BIM-objekt med förutsättningar att slutligen publiceras på vår plattform.

Blandad marknadsutveckling
Sett till våra olika marknader är jag nöjd med den starka försäljningsökningen i Norden. BIM-användningen visar en positiv rörelse och fortsätter att öka över hela Norden. Vi märker att allt fler intressenter, som till exempel byggbolag och fastighetsägare, drivs av ett ökat fokus på hållbarhetsfrågor, vilket leder till att de kräver att BIM tillämpas i projekten.

Den nordamerikanska marknaden utvecklades också positivt och fakturerad försäljning växte med 30 procent. Stefan Larsson, tillförordnad VD, har genomfört en nödvändig omstart med förnyat fokus på försäljning mot tillverkare av byggprodukter. Utmaningarna är fortfarande betydande på den hårt konkurrensutsatta nordamerikanska marknaden. För rullande tolv månader var faktureringen minus 4 procent och vi måste därmed fortsätta förbättringsarbetet med bibehållet fokus.

Fakturerad försäljning i EMEA var oförändrad. Den svagare utvecklingen förklaras främst av att vi har en relativt hög exponering mot projektförsäljning i framförallt Tyskland. Framöver måste EMEA ställa om fokus på försäljning av web services för att öka andelen återkommande intäkter.

Kostnadskontroll
De åtgärder som vidtagits för att öka kostnadskontrollen har fått effekt och vi ser tydligt att vi har stabiliserat kostnadsutvecklingen. Både personalkostnader och övriga kostnader minskade jämfört med föregående kvartal. Jämfört med motsvarande kvartal föregående år ökade personalkostnaderna i takt med ökat antal anställda, medan övriga externa kostnader minskade med 4 procent. Vi fortsätter att investera för att skapa tillväxt, men behåller fokus på kostnadseffektivitet.

Huvudteman för 2020

•  Förbättra vår intäktsmodell för att möjliggöra skalbarhet
  •  Fokus på försäljning och kostnadseffektivitet
  •  Accelerera antalet användare och användarengagemang

Förändringar i ledningsgruppen
Styrelsen utsåg mig till VD i slutet av oktober. Efter ett år som ansvarig för affärsutveckling och förvärv har jag lärt känna både bolaget och marknaden. ”Buildtech”-marknaden är enorm och användningen av BIM sprider sig i allt snabbare takt. Ett ökat behov av effektivare och mer hållbara byggprocesser är starka krafter som driver på digitaliseringen av byggbranschen. BIMobject är, i egenskap av den globalt ledande BIM-plattformen, bäst positionerade för att vinna en stor del av marknaden.

Min första prioritet har varit att återupprätta fokus på tillväxt och kärnverksamheten. Som ett första steg förändrade jag ledningsgruppen genom att tillsätta Christophe Carvenius som Head of Growth och David Kullander som Chief Marketing Officer. Både Christophe och David har betydande och relevanta erfarenheter från snabbväxande, digitala start-ups, och jag är väldigt nöjd med att ha dem ombord.

Upprepade mål
Q3 utvecklades i linje med förväntan och vi upprepar våra mål för helåret 2019.

•  Fakturerad försäljning ska öka med åtminstone 20 procent
  •  Nå åtminstone 1,7 miljoner registrerade användare
  •  Nå 450 000 i objektvolym
  •  Effektivisera kärnverksamheten för ytterligare skalbarhet
  •  Förbereda notering vid Nasdaq Stockholm

Carl Silbersky

Carl Silbersky – VD

__________________________________________________________________________
Denna information är sådan information som BIMobject AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Carl Silberskys försorg, för offentliggörande den 15 november 2019 kl. 08:00 CET.

Om BIMobject-koncernen
BIMobject är ett ledande globalt IT-företag som ligger i framkanten av byggindustrins digitalisering. BIMobject erbjuder molnbaserade plattformar med över 1 600 tillverkare som tillgängliggör digital produktinformation. Runt de molnbaserade plattformarna, som idag har över 1,6 miljon användare, erbjuder BIMobject ett antal lösningar riktade mot tillverkare, fastighetsägare, arkitekter och designers, byggföretag samt handeln. BIMobject grundades 2011, verkar i 20 länder och har över 230 anställda. Per den 30 september uppgick nettoomsättningen till 142 MSEK, rullande 12 månader. BIMobject handlas på Nasdaq First North under ticker: BIM. BIMobjects Certified Advisor: FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46-8-528 00 399. www.bimobject.com