BIMobject AB: Offentliggörande av kvartalsrapport 1, 2015

Siktet inställt på global expansion

BIMobject® arbetar vidare i hög takt och det inledande kvartalet 2015 vittnar enligt min mening om att den kraft vi lägger ner är välinvesterad och har tagit verksamheten flera steg framåt. Inledningsvis vill jag nämna att de teckningsoptioner av serie TO 1 som emitterades i samband med att vi listades på First North har haft en nyttjandeperiod som löpt i mars/april. Totalt nyttjades över 94 % av optionerna varmed BIMobject® tillförs cirka 53,4 MSEK före emissionskostnader. Det är naturligtvis mycket glädjande att intresset var så stort. Genom det kapital BIMobject® tillförs skapas goda förutsättningar för att finansiera vår planerade globala verksamhetsexpansion. Jag vill rikta ett stort tack till alla er som via optionsprogrammet tecknat aktier i BIMobject®.

Som ett led i arbetet avseende global verksamhetsexpansion startades under januari ett helägt dotterbolag i USA, BIMobject® Inc. Vi har som jag nämnt i tidigare kommunikation studerat den amerikanska marknaden länge och väl. Vi anser den amerikanska marknaden vara redo för våra lösningar och avser därför under året att skapa ett fotfäste som på sikt ska leda till en solid etablering på denna potentiellt gigantiska marknad. I vår strävan är det dessutom mycket glädjande att det i februari stod klart att Global Product Data (GPD), baserat i Atlanta, blev en BIMobject® Business Partner för Nordamerika. GPD driver en av de största tillverkarspecifika BIM-katalogerna i USA, kallad THESource. Vi har stora förväntningar på partnerskapet och är redo att introducera vår avancerade BIM-teknikplattform och våra tjänster på den nordamerikanska marknaden.

Stefan Larsson

Första kvartalet

2015/01/01 - 2015/03/31
· Koncernens nettoomsättning uppgick till 2 809 (1 848) TSEK vilket innebär en ökning med 52 %.
· Koncernens fakturering före periodisering blev 3 730 (1 848) TSEK, en ökning med 102 % jämfört med motsvarande period föregående år.
· Koncernens resultat före skatt uppgick till -8 294 (-3 214) TSEK.
· Resultatet per aktie* för koncernen uppgick till -0,48 (-0,50) SEK före utspädning och -0,36 SEK efter utspädning.
· Koncernens soliditet** uppgick till 75 % (85 %).

* Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier. Observera att Bolaget tidigare utfärdat 5 400 000 teckningsoptioner av serie TO 1 med teckningsperiod 25 mars - 15 april 2015. Totalt tecknades 5 083 164 aktier via teckningsoptionerna. Efter att aktier hänförliga till teckningsoptioner av serie TO 1 registrerats hos Bolagsverket kommer det totala antalet aktier i BIMobject® att uppgå till 21 889 344 stycken.
** Eget kapital dividerat med totalt kapital.

Väsentliga händelser under första kvartalet

2015/01/01 - 2015/03/31
· Alan Akman värvas till BIMobject® ledningsgrupp från Silicon Valley.
· DORMA utökar sitt BIM-sortiment av högkvalitativa passerlösningar på bimobject.com.
· ROCKPANELS hållbara fasadpaneler blir tillgängliga som BIM-objekt.
· BIMobject® bildar ett helägt dotterbolag i USA, BIMobject® Inc.
· WindowMaster lanserar produkter som BIM-objekt.
· Global Product Data blir BIMobject® Business Partner för den Nordamerikanska BIM-marknaden.
· BIMobject® blir utvalda att medverka vid Autodesk Cloud Accelerator Program i USA under 2015.
· BIMobject® förvärvar domänen BIM.COM.
· Roca lanserar sina första produkter som BIM-objekt.
· Laufen lanserar sin produktserie Kartell by Laufen som BIM-objekt.
· Peab och BIMobject® inleder digitalt samarbete.
· Cembrit lanserar lösningar för fasadbeklädnader på bimobject.com.
· Svensk Byggtjänst och BIMobject® ingår samarbete.
· Den 25 mars 2015 inleds nyttjandeperioden för teckningsoptioner av serie TO 1.

· BIMobject® lanserar Private Clouds 2.0.
· BIMobject® Tyskland får order om cirka 1 MSEK från stor tysk tillverkare av byggmaterial.
· BIMobject® ingår digitalt samarbete med Elfa.
· Ett tiotal aktieägare, däribland styrelseordförande Sven Holmgren och ett antal ledningspersoner i BIMobject AB, lämnar avsiktsförklaring om att nyttja teckningsoptioner av serie TO 1 för teckning av aktier för totalt cirka 10,8 MSEK.
· BIMobject AB tecknar ramavtal med JELD-WEN Northern Europe.
· BIMobjects ordförande köper 200 000 aktier av BIMobjects grundare och VD.
·BIMobjects optionsprogram tecknas till 94,13 % och bolaget tillförs cirka 53,4 MSEK före emissionskostnader.
· BIMobject lanserar Hercules(TM), världens första molnlösning för stora företag inom bygg, arkitektur och konstruktion för att hantera sina egna BIM-objekt och all dess data.
· Schneider Electric Industries SAS tecknar ett globalt ramavtal

Bifogade filer:
Följ denna länk för att se och ladda ned BIMobjects Q1-rapport

Stefan Larsson, VD
Tel: 040- 685 29 00
E-post: info@bimobject.com

Om BIMobject®:

BIMobject® - Vinnare av Red Herring Europe Top 100 Awards 2013, vinnare av 2013 Red Herring 100 Global och vinnare av IAIR AWARDS 2013!

BIMobject AB (publ) - NASDAQ First North Stockholm - Ticker: BIM

Sedermera Fondkommission är bolagets Certfied Adviser