BIMobject AB genomför besparingsprogram och ger uppdatering angående COVID-19

Carl Silbersky, VD på BIMobject: “COVID-19-pandemin påverkar oss alla och affärsklimatet över hela världen. De växande återkommande intäkterna från vårt software-as-a-service- erbjudande ger en solid grund för vår verksamhet. Givet graden av osäkerhet i världen har vi ändå fattat det svåra beslutet att inleda ett omfattande besparingsprogram om 50 miljoner SEK, för att skydda vår starka kassa och skynda på vår väg mot lönsamhet. Jag är samtidigt stolt över att meddela att vår plattform fortsätter sin starka tillväxt, med rekordhög användaraktivitet.”

Information om affärssituationen med anledning av COVID-19

För det första kvartalet 2020 uppgick den preliminära och oreviderade fakturerade försäljningen till 28.6 miljoner SEK, -5% jämfört med första kvartalet 2019. Faktureringen påverkades negativt av fördröjda beslutsprocesser hos kunderna och fortsatt låga volymer inom Content Production. Därtill levde inte nykundsförsäljningen i Nordamerika och Norden upp till förväntningarna.

På den positiva sidan växte årligen återkommande intäkter (ARR) i kvartalet med 22% år-över-år, churn - andelen kunder som inte förnyade sitt kontrakt - förblev låg och bolaget såg växande intresse från nya kunder som vill genomföra mer av sin marknadsföring och försäljning digitalt, när branschmässor och fysiska möten ställts in. Web Services, bolagets software-as-a-service-erbjudande, uppgick till 72% av fakturerad försäljning.

Den starka tillväxten i plattformen fortsatte, med 1.9 miljoner registrerade användare 31 mars 2020, en tillväxt om 33% sedan 31 mars 2019. Användaraktiviteten var fortsatt stark och växande.

Nytt besparingsprogram

På grund av den osäkra marknadssituationen har bolaget beslutat genomföra ett omfattande besparingsprogram, som kommer minska rörelsekostnaderna med 50 miljoner SEK på årlig basis jämfört med 2019. Bolaget förväntar sig att merparten av besparingarna kommer vara möjliga att uppnå redan under redovisningsåret 2020.

Besparingarna kommer från att:

• Minska antalet administrativa tjänster (IT, juridik och övrig administration) vid bolagets huvudkontor.
  • Avsluta alla återstående mjukvarukonsulter, med avsikten att över tiden ersätta dem med nya, permanenta anställningar.
  • Anpassa den regionala verksamheten genom att minska antalet administrativa tjänster och storleken på sälj & marknads-teamen.
  • Minska övriga kostnader, t.ex. hyra, resor, mässor, datorer och mjukvara.

Som ett led i besparingsprogrammet för Nordamerika kommer Stefan Larsson avgå från rollen som CSO och tf President, North America, och helt lämna sitt operationella ansvar i bolaget. Stefan Larsson kommer att kvarstå i bolagets styrelse.

Övriga förändringar i bolagets ledning

Bolaget meddelar också följande förändring, som inte är kopplad till besparingsprogrammet:

• VP of Product Research, Johan Dyrssen, kommer att lämna ledningsgruppen men behålla sin roll och sitt ansvarsområde.

Carl Silbersky – VD

Om BIMobject
BIMobject, grundat 2011, är ett ledande globalt IT-företag som ligger i framkanten av byggindustrins digitalisering. Via www.bimobject.com och www.polantis.com erbjuder bolaget en molnbaserad plattform som förser 1,9 miljoner registrerade användare från byggindustrin, såsom arkitekter och byggingenjörer, med digital produktinformation (BIM-objekt) från över 1800 tillverkare av byggprodukter. Per den 31 december 2019 hade bolaget över 200 anställda i Europa och Nordamerika, och en årlig nettoomsättning på 134 MSEK.

BIMobject handlas på Nasdaq First North under ticker: BIM.
Certified Advisor: FNCA Sweden AB, info@fnca, +46-8-528 00 399.

Denna information är sådan information som BIMobject AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 april 2020 kl 11:06 CEST.