• BIMobject AB/

BIMobject tar hem strategisk affär i Sydostasien – bildar joint venture med Thailands största industrikonglomerat SCG/CPAC

BIMobject meddelar idag att de ingår ett strategiskt samarbete med CPAC, en cement- och byggmaterialproducent och dotterbolag till SCG, värderat till över 140 miljarder kronor. Samarbetet utformas som ett joint venture där BIMobject erhåller en årlig licensintäkt på minst 500 000 dollar under samarbetets fem första år.

Samarbetet är i linje med BIMobjects strategi, med mål att etablera bolagets teknologi och plattform i Asien. Både CPAC och BIMobject märker av att användandet av BIM accelererar och att BIMobjects teknologi och plattform har kapacitet att vara en del av lösningen på branschens behov. Tillväxten av BIM-användningen understödjs av bygglagstiftning i till exempel Singapore.

CPAC och BIMobject räknar med att partnerskapet ska leda till en marknadsledande ställning samt driva en kraftig tillväxt i användandet av BIMobjects plattform och dess skalbara teknologi för att utveckla BIM-objekt.

Samarbetet är en omstart på vår asiatiska affärspartnerstrategi. Genom att sätta in VD Carl Silbersky, CTO Ben O’Donnell och BIMobjects grundare Stefan Larsson i styrelsen markerar BIMobject sitt starka engagemang och vikten av denna satsning.

Joint venture-bolaget kommer vara baserat i Bangkok och ansvara för att driva industrins digitalisering och BIM-användning samt erbjuda BIMobjects teknologi och plattform för att ”BIMifiera” thailändska byggproducenters produkter.

Affären innebär att BIMobject upplåter en tekniklicens i utbyte mot 49 procent av det samägda dotterbolaget samt en årlig licensintäkt på minst 500 000 USD under samarbetets första fem år, därefter utgår en ersättning om 35 procent av omsättningen från web services (prenumerationer). SCG:s dotterbolag, CPAC:s, ägarandel uppgår till 51 procent. BIMobject Thailand affärsverksamhet väntas starta under det andra kvartalet 2020.

Sammanfattning

• BIMobject ingår ett samarbetsavtal med The Concrete Products and Aggregate Company Limited ("CPAC") och bildar en joint venture. CPAC är ett dotterbolag till 99,99 % ägt av SCG:s cement- och byggproduktsproducentenhet.
  • BIMobject kommer erhålla årliga licensintäkter som uppgår till minst 500 000 USD under de första fem åren.
  • VD Carl Silbersky, CTO Ben O’Donnell och BIMobjects grundare Stefan Larsson utses till styrelseledamöter i det nya bolaget.
  • Antalet anställda på enbart SCG uppgår till 37 200 och bolaget producerar fler än 64 000 produkter.

Carl Silbersky – VD
Tel. +46 40 - 685 29 00

E-mail: ir@bimobject.com

__________________________________________________________________________
Denna information är sådan information som BIMobject AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Carl Silberskys försorg, för offentliggörande den 10 januari 2020 kl. 11:30 CET.

Om SCG och dotterbolaget CPAC
The Siam Cement Group (SCG) grundades år 1913 och är börsnoterat i Thailand. SCG är Thailands största industrikonglomerat med marknadsledande ställningar inom samtliga kärnverksamheter: kemikalier, cement, papper, byggprodukter och distribution. SCG har intressen i över 200 bolag under uppdelat på fem kärnverksamheter. Antalet anställda uppgår till över 37 200 och bolaget erbjuder fler än 64 000 produkter.

Concrete Products and Aggregate Co. Ltd. (CPAC) grundades år 1952 och är helägt av SCG. Under 2018 uppgick omsättningen till cirka 700 miljoner USD. Genom att erbjuda den senaste teknologin inom betong, den största produktionskapaciteten och bäst servicenätverk har bolaget varit marknadsledande inom produktion av färdigblandad betong i Thailand. I över 60 år har bolaget strävat efter att utveckla nya produkter med den senaste tekniken samt förbättra produktkvalitet och tjänster för att möta kundernas behov.

Om BIMobject-koncernen
BIMobject är ett ledande globalt IT-företag som ligger i framkanten av byggindustrins digitalisering. BIMobject erbjuder molnbaserade plattformar med över 1 600 tillverkare som tillgängliggör digital produktinformation. Runt de molnbaserade plattformarna, som idag har över 1,6 miljon användare, erbjuder BIMobject ett antal lösningar riktade mot tillverkare, fastighetsägare, arkitekter och designers, byggföretag samt handeln. BIMobject grundades 2011, verkar i 20 länder och har över 230 anställda. Per den 30 september uppgick nettoomsättningen till 142 MSEK, rullande 12 månader. BIMobject handlas på Nasdaq First North under ticker: BIM. BIMobjects Certified Advisor: FNCA Sweden AB, info@fnca , +46-8-528 00 399. www.bimobject.com