Bioextrax AB (publ.) erhåller besked om kommande godkännande av patent i Europa

Bioextrax AB (publ.) meddelar att bolaget har erhållit ett ”intention to grant” från det europeiska patentverket, EPO, avseende patentansökan nr. 20217789.5, för en sockerbaserad produktionsprocess för bland annat bioplasten PHA.

Intention to Grant innebär att EPO avser att bevilja bolagets patentansökan men att administrativa steg återstår innan det slutgiltiga godkännande utfärdas. När patentet är godkänt är det giltigt till och med år 2040. Patentansökan avser en ny biobaserad produktionsprocess som möjliggör en omvandling av socker till värdefullare produkter, såsom biobaserad och biologiskt nedbrytningsbar plast (PHA) och biprodukten hydrolyserat encelligt protein. Den stora fördelen med den patentsökta processen är att det krävs en mindre mängd socker, i förhållande till konkurrerande metoder, för att producera ett kg PHA. Detta innebär enligt Bioextrax att den patentsökta processen ger en signifikant lägre produktionskostnad.

”Detta är ett viktigt besked då vi nu kan erbjuda kunder en patenterad helhetslösning för att från socker producera bioplasten PHA. Denna teknologi har en nyckelroll i flera pågående projekt” säger Per Erik Velin, VD, Bioextrax

Denna information är sådan som Bioextrax är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-09-09 09:25 CET.

För ytterligare information:

Per Erik Velin, VD

Telefon: +46 (0) 70-674 21 85

E-post: pev@bioextrax.com

Bioextrax grundades 2014 baserat på forskning vid avdelningen för bioteknik vid Lunds universitet. Bioextrax bidrar till en cirkulär ekonomi på global basis genom att tillhandahålla en kostnadseffektiv teknologiplattform för ackumulation och extraktion av bio-baserad och bio-nedbrytningsbar PHA (vilket är en grupp bio-polymerer som kan ersätta fossil-baserade plaster) genom att använda billiga och/eller organiska avfall som råvaror. Bioextrax har också utvecklat kostnadseffektiva teknologier för hydrolys av fjädrar för att möjliggöra produktion av hydrolyserat protein för foder- och matindustrin och produktion av keratin mikrofiber för potentiell användning i många olika applikationsområden. Bioextrax affärsmodell är primärt att sälja licenser för att använda bolagets olika processteknologier. Bolaget är noterat på Svenska Spotlight Stock Market. Mer information om bolaget finns på www.bioextrax.com