Ny studie: svensk nässpray hjälper mot pollenallergi även på resan söderut

Report this content

Pollensäsongen är här. Det betyder rinnande och kliande näsor för hundratusentals pollenallergiker. Men hjälp finns. En ny kliniskt vetenskaplig studie* genomförd i Sverige och Spanien visar att besvären minskar signifikant med hjälp av nässprayen Blox4Allergy.

Blox4Allergy är unik med sin mikroemulsion som ger ett fysiskt skydd genom att lägga sig som en film på nässlemhinnan som hindrar pollenpartiklarna från att nå slemhinnan. De allergiframkallande ämnena blockeras omedelbart. Detta kan förebygga att en allergisk reaktion bryter ut. En lätt dusch i näsan några gånger om dagen skapar det skyddande skiktet.

– Ungefär 20 procent av alla vuxna personer i Sverige lider av allergiska besvär i näsan med nysningar, rinnsnuva och nästäppa. Många upplever också trötthet och koncentrationssvårigheter. Det finns inget läkemedel som helt tar bort de här besvären. Men det preparat vi tagit fram lindrar symptomen och sitter kvar i nässlemhinnan i flera timmar, säger docent Morgan Andersson, allergiforskare vid Lunds universitet som tillsammans med kollegorna professor Per Wollmer och docent Lennart Greiff har tagit fram Blox4Allergy.

– Vi rekommenderar personer med lindrig och måttlig allergi att först prova Blox4Allergy. Ofta är detta tillräckligt. Vid svårare besvär kan det kombineras med andra mediciner som motverkar allergin på annat sätt. Många kan t o m minska på sin steroid- eller antihistamin-behandling tack vare Blox4, vilket är mycket positivt, säger Morgan Andersson.

Peter Karras är 22, år pluggar i Lund och spelar tennis på hög nivå. Hans gräs- och pollen-allergi är varje år väldigt jobbig. Antihistamin, ögondroppar och nässpray hör till vardagen. Men förra året deltog han i Blox4Allergy-studien. Det blev stor skillnad. Allergin tog aldrig fart och han kunde kraftigt reducera sin tunga medicinering till enbart ögondroppar. Han gillade även själva sprayen. Den blev kvar i näsan till skillnad från andra sprayer som oftast rinner ut med rinnsnuvan. Peter kommer att fortsätta med Blox4 nu i vår.

Perfekt att ha med på resan söderut

I den kliniskt vetenskapliga studie* som nyligen avslutades testades Blox4Allergy på ett större antal pollenallergiker i både Sverige och Spanien. I Sverige utsattes testpersonerna främst för björkpollen och i Spanien för oliv- och gräspollen. Resultaten var signifikanta och samstämmigt positiva. Vilket betyder att Blox4Allergy även är perfekt att ha med sig på resan söderut, där pollenallergikerna utsätts för dessa starkt allergena växter.       ./.

*Effects of a topical microemulsion in seasonal allergic rhinitis, 2012; Ojeda P, Alonso A, Andersson M, Brito FF, Delgado J, GreiffL, Igea JM, Navarro A, Olaguibel JM, Subiza J, Wollmer P

Blox4Allergy säljs receptfritt på Apoteket Hjärtat, Cura apoteket, Apoteksgruppen, Medstop och DocMorris samt kan beställas på www.familjeapoteket.se och www.allergiproduker.se.

Pris: 99 kronor.

Tre högupplösta bilder finns att hämta på www.rppr.se under case: Blox4Allergy, docent Morgan Andersson och Peter Karras (allergiker). Fotograf: Zzonzzon Photography

För ytterligare upplysningar:

- www.allergiguiden.com

- Morgan Andersson, allergiforskare och docent vid Lunds universitet, tel: 046-171 000  eller Simon Björklund marknadschef Bioglan, tel: 040-287 555

- För intervju med Peter Karras kontakta Karin Larsson tel 08-545 292 03

Pollenallergi =Allergisk rinit

Under vår och sommar drabbas ungefär 20 procent av vuxna personer i Sverige av allergisk rinit, ett inflammatoriskt tillstånd framkallat av en allergisk reaktion i nässlemhinnan som kan yttra sig på flera olika sätt. Typiska symptom är nysningar, rinnsnuva och nästäppa. Besvären förekommer ofta tillsammans med andra symptom som klåda och rinnande ögon. Allergisk rinit och astma förekommer ofta samtidigt. Pollen, husdammskvalster och pälsdjur är de vanligast förekommande ämnen som utlöser de allergiska symptomen.

Blox4Allergy?

BLOX4 Allergy är utvecklad av de svenska forskarna Morgan Andersson, Per Wollmer och Lennart Greiff som i sitt arbete såg ett tydligt behov av en produkt som verkar just som ett grundläggande skydd mot pollen- och kvalsterallergi. Nässprayen blockerar effektivt allergiframkallande ämnen att nå och verka på nässlemhinnan. Kliniskt vetenskapliga studier visar att Blox4Allergy skyddar mot både pollen- och kvalsterallergi och är effektiv i allt från lindriga till svårare allergiska besvär. Nässprayen kan därför användas som enda behandlingsmetod vid lindriga och måttliga besvär och vid svårare besvär kan behandlingen utökas med läkemedel som kortisonsprayer eller antihistaminer. Då BLOX4 Allergy utgör ett fysiskt skydd på nässlemhinnan påverkas inte kroppen i övrigt vid användning. Effekten är omedelbar och verkar i upp till 8 timmar. BLOX4 Allergy innehåller inga konserveringsmedel.

Studier

Effects of a Topical microemulsion in seasonal allergic rhinitis, 2012 (Ojeda P, Alonso A, Andersson M, Brito FF, Delgado J, GreiffL, Igea JM, Navarro A, Olaguibel JM, Subiza J, Wollmer P).

Effects of topical microemulsion in house dust mite allergic rhinitis, 2010 (Morgan Andersson, Per Wollmer)

Nasal treatment with a microemulsion reduces allergen challenge-induced symptoms and signs of allergic rhinitis (2008) Morgan Andersson, Lennart Greiff Per Wollmer

Bioglan

Bioglan AB är ett Malmöbaserat läkemedelsföretag som utvecklar, producerar och marknadsför läkemedel, medicintekniska och kosmetiska produkter. Bioglan grundades som ett forskningsföretag 1984. Företaget blev ett utvecklings- och produktionsföretag under 1990 talet. I dag utvecklar, producerar samt marknadsför Bioglan läkemedel, medicintekniska- och kosmetiska produkter. Bioglan ingår i den spanska Reig Jofré gruppen