• Biokraft International/

Biokraft International AB (Publ) meddelar att ett ”change of control event” har inträffat under dess seniora säkerställda obligationer med rörlig ränta

Detta meddelande offentliggörs med hänvisning till Biokraft International AB (publ) (tidigare Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) (”Biokraft”) och dess seniora säkerställda gröna obligationer med rörlig ränta med ett rambelopp om 1 200 000 000 SEK som förfaller till betalning 2026 (ISIN: SE0015812441) (”Obligationerna”).

Biokraft offentliggjorde den 22 mars 2024 att dess styrelse hade beslutat om att ansöka om avnotering av Biokrafts aktier från Nasdaq First North Premier Growth Market (”Avnoteringen”) på begäran av dess aktieägare 1Vision Biogas AB (”1Vision Biogas”) som kontrollerar cirka 95 procent av aktierna i Biokraft.

Biokraft offentliggjorde vidare den 26 mars 2024 att Nasdaq First North Premier Growth Market hade godkänt Biokrafts ansökan om Avnoteringen och att sista handelsdagen för aktierna i Biokraft ska vara den 8 april 2024. Avnoteringen har inträffat idag, den 9 april 2024, och har utlöst ett ”Change of Control Event” enligt villkoren för Obligationerna (”Obligationsvillkoren”)

Till följd av att ett ”Change of Control Event” har inträffat, har Obligationsinnehavarna rätt att begära att alla, eller ett antal, av dess Obligationer återköps till ett pris om 101 procent av det nominella beloppet tillsammans med upplupen men obetald ränta i enlighet med punkt 9.6.1 i Obligationsvillkoren. En Obligationsinnehavare som vill utnyttja sin rätt att återköpa alla, eller ett antal av, sina Obligationer ska underteckna och skicka en begäran om återköp per email till Nordea på NordeaLiabilityManagement@nordea.com inom 20 bankdagar från Obligations­innehavarnas mottagande av denna underrättelse, dvs. inte senare än kl. 12:00 CEST den 14 maj 2024, efter vilken dag, sådan återköpsrätt förfaller.

Formulär för begäran om återköp erhålls genom att kontakta Nordea på NordeaLiabilityManagement@nordea.com.

Dagen för återköp för de Obligationsinnehavare som (i) inte redan har begärt återköp avseende aktuella Obligationer i enlighet med återköpsrätten som offentliggjordes den 2 februari 2024 och löpte till den 6 mars 2024, och (ii) har inkommit med ett giltigt formulär för begäran om återköp i enlighet med ett sådant formulär inom den tidsfrist som anges ovan, kommer att infalla mellan den 16 maj 2024 och den 11 juli 2024 och kommer att meddelas av Biokraft senast den 14 maj 2024, genom pressmeddelande.

Denna information tillhandahölls, genom omsorg av nedanstående kontaktperson, för publicering den 9 april 2024 klockan 11:00 (CEST).

Telefon: +46-70 597 99 38

Biokraft är ett nordiskt greentechbolag som producerar bioenergi och växtnäring i ett cirkulärt kretslopp genom att återvinna organiskt avfall och restprodukter i storskaliga bioraffinaderier. Biogasen är CO2-neutral och sänker GHG-utsläppen med upp till över 100 procent när den ersätter fossila bränslen. Biokraft ska bygga, äga och driva storskaliga biogasanläggningar med fokus på den Nordeuropeiska marknaden. Idag finns anläggningar i Sverige, Norge och Korea. Biokraft har drygt 120 anställda och 2023 uppgick totala intäkter till 534 MSEK. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ.) www.biokraft.com