Biokraft International AB (PUBL) offentliggör antalet begärda återköp av obligationer

Detta meddelande offentliggörs med hänvisning till Biokraft International AB (publ) (tidigare Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) (”Biokraft”) och dess seniora säkerställda gröna obligationer med rörlig ränta med ett rambelopp om 1 200 000 000 SEK som förfaller till betalning 2026 (ISIN: SE0015812441) (”Obligationerna”).

Aneo Renewables Holding AS och St1 Sverige AB har den 18 december 2023 offentliggjort sina avsikter att konsolidera sitt ägarskap i Biokraft till ett gemensamt ägt aktiebolag, 1Vision Biogas AB (”1Vision Biogas”) (”Konsolideringen”). Den 2 februari 2024 offentliggjorde 1Vision Biogas att Konsolideringen är genomförd och att det äger cirka 55 procent av rösterna och aktierna i Biokraft och har vidare offentliggjort ett kontant budpliktsbud till Biokrafts aktieägare. Genomförandet av Konsolideringen har utlöst ett ”Change of Control Event” enligt villkoren för Obligationerna (”Obligationsvillkoren”).

Till följd av att ett ”Change of Control Event” har inträffat, hade samtliga innehavare av Obligationer (”Obligationsinnehavarna”) rätt att begära att alla, eller ett antal, av dess Obligationer återköps till ett pris om 101 procent av det nominella beloppet tillsammans med upplupen men obetald ränta i enlighet med punkt 9.6.1 i Obligationsvillkoren. Tidsfristen för att begära sådant återköp av Obligationer inträffade den 6 mars 2024 kl. 17.00.

Per idag har Obligationsinnehavare som innehar Obligationer motsvarande ett totalt nominellt belopp om 557,5 miljoner kronor begärt återköp av sina Obligationer.

Dagen för återköp för de Obligationsinnehavare som har inkommit med ett giltigt formulär för begäran om återköp i enlighet med ett sådant formulär inom angiven tidsfrist, kommer att vara den 6 maj 2024.

Ytterligare information

För frågor med anledning av återköp av Obligationer, vänligen kontakta Nordea på NordeaLiabilityManagement@nordea.com eller +45 6136 0379.

Denna information tillhandahölls, genom omsorg av nedanstående kontaktperson, för publicering den 7 mars 2024 klockan 07:30 (CET).

Telephone +46-70 597 99 38

Biokraft är ett nordiskt greentechbolag som producerar bioenergi och växtnäring i ett cirkulärt kretslopp genom att återvinna organiskt avfall och restprodukter i storskaliga bioraffinaderier. Biogasen är CO2-neutral och sänker GHG-utsläppen med upp till över 100 procent när den ersätter fossila bränslen. Biokraft ska bygga, äga och driva storskaliga biogasanläggningar med fokus på den Nordeuropeiska marknaden. Idag finns anläggningar i Sverige, Norge och Korea. Biokraft har drygt 120 anställda och 2023 uppgick totala intäkter till 534 MSEK. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ.) www.biokraft.com