Civilrättslig process i Korea mot Ulsan City avgjord

Den rättsprocess gällande vissa administrativa kostnader som drivits av Biokraft Internationals koreanska dotterbolag i olika instanser sedan 2017 är nu avgjord till Ulsan Citys fördel. Domen påverkar inte det finansiella resultatet då samtliga kostnader sedan tidigare är bokförda i sin helhet. Bolaget har att ta ställning till fortsatt överklagande.

Som tidigare rapporterats har Biokraft Internationals koreanska dotterbolag sedan 2017 drivit en rättegångsprocess gällande vissa servicekostnader som Ulsan City har fakturerat dotterbolaget. Domstolen beslutade att dessa fakturor inte är föremål för en förvaltningsrättslig process och därmed inleddes en civilrättslig process. En första inledande förhandling ägde rum i maj 2021 och ett negativt utfall erhölls i september 2021. Domen överklagades till nästa instans och har efter förhandlingar nu avslutats där domstolen idag muntligen meddelat ett sin dom till Ulsan Citys fördel. Den skriftliga domen väntas komma 31 augusti.

De servicekostnader domen avser har i sin helhet bokförts sedan tidigare och domen påverkar därmed inte det finansiella resultatet. Bolaget har ännu inte tagit ställning till ett eventuellt fortsatt överklagande.

Informationen är sådan som Biokraft International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-08-23 kl 10:30.

Matti Vikkula, VD Biokraft International AB

Epost: matti.vikkula(at)scandinavianbiogas.com

Biokraft är ett nordiskt greentechbolag som producerar bioenergi och växtnäring i ett cirkulärt kretslopp genom att återvinna organiskt avfall och restprodukter i storskaliga bioraffinaderier. Biogasen är CO2-neutral och sänker GHG-utsläppen med upp till över100 procent när den ersätter fossila bränslen. Biokraft ska bygga, äga och driva storskaliga biogasanläggningar med fokus på den Nordeuropeiska marknaden. Idag finns anläggningar i Sverige, Norge och Korea. Biokraft har drygt 110 anställda och 2022 uppgick totala intäkter till 407 MSEK. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är Erik Penser Bank AB. www.biokraft.com