Delårsrapport första kvartalet 2024 – positivt kvartal med ökad försäljning i Affärsområde Sverige

POSITIVT KVARTAL MED ÖKAD FÖRSÄLJNING I AFFÄRSOMRÅDE SVERIGE

SAMMANFATTNING FÖRSTA KVARTALET 2024

• Såld energi uppgick till 98,4 (88,9) GWh.
  • Summa intäkter, inklusive aktiverat arbete, ökade med 25,6 % och uppgick till 163,3 (130,1) MSEK.
  • Operativ EBITDA uppgick till 20,9 (7,9) MSEK.
  • Resultat efter skatt uppgick till -34,4 (-58,8) MSEK.
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,79 (-1,35) SEK.
  • Orderstocken uppgick vid kvartalets slut till 1,9 TWh (2,5) motsvarande ett avtalsvärde på cirka 2,7 (3,4) miljarder SEK. Vi har även avtal om råvarutillförsel motsvarande 2,6 (2,4) TWh.
  • I mars meddelande huvudägaren, 1Vision Biogas AB, att man genom budpliktsbud om 20,65 SEK per aktie förvärvat 96,8 % av aktierna i Biokraft International AB och att man avsåg att avnotera Bolaget från Nasdaq First Premier Growth Market. Styrelsen ansökte om avnotering den 22 mars vilket accepterades av Nasdaq Stockholm den 26 mars. Sista dag för handel var 8 april.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Den 6 maj återbetalades 557,5 MSEK till innehavare av Bolagets utestående företagsobligation. Återbetalningen av 557,5 MSEK samt upplupen ränta finansierades genom ägarlån från 1Vision Biogas AB med fördelaktiga villkor. Ett så kallat ”Change of Control Event” inträffade vid avnoteringen den 9 april vilket föranledde att obligationsinnehavare som innehar obligationer motsvarande ytterligare 30 MSEK begärt återköp. Dagen för återköp kommer att vara senast den 11 juli 2024. Efter dagen för återköp kommer Biokraft att hålla obligationer motsvarande ett totalt nominellt belopp om 651,25 MSEK.

KONCERNEN 3 månader 12 mån
jan-mar jan-mar +/- Helår
MSEK, om ej annat anges 2024 2023 2023
Såld GWh 98,4 88,9 10,7% 348,0
Nettoomsättning 142,5 107,3 32,8% 445,8
Övriga intäkter 14,3 17,3 -17,5% 64,7
Summa intäkter, inkl. aktiverat arbete 163,3 130,1 25,6% 534,1
EBITDA 10,1 7,9 28,3% 31,7
Operativ EBITDA 20,9 7,9 165,5% 31,7
Operativ EBITDA % 13,4% 6,4% 6,9pe 6,2%
Rörelseresultat -18,0 -15,3 n/a -73,1
Resultat per aktie (SEK) -0,79 -1,35 n/a -3,65
Kassaflöde fr löpande verksamheten -50,5 -22,2 n/a 22,7
Soliditet 28,6% 38,4% -9,8pe 29,8%

VD-KOMMENTAR

Året har börjat positivt med en ökning av operativ EBITDA om drygt 165 procent till 20,9 MSEK jämfört med 7,9 MSEK föregående år. Såld energi ökade med drygt 10 procent och uppgick till 98,4 (88,9) GWh. Ökningen är främst hänförlig till Affärsområde Sverige som ökat mängden såld energi med 24 procent, 53,7 (43,3) GWh. Den positiva utvecklingen beror på ökad produktion samt högre priser. och effektivare utnyttjande av våra anläggningar I Affärsområde Norge har vi börjat återhämta oss från tidigare utmaningar i produktionen och levererar i nivå mot föregående år. Såld energi uppgick till 29,2 (29,6) GWh. Summa intäkter, inklusive eget aktiverat arbete ökade med 25,6 % och uppgick till 163,3 (130,1) MSEK. Affärsområde Korea har backat något, 15,5 (16,0) GWh såld energi, på grund av något mindre inflöde av råvaror men fortsätter att hålla stabil produktion.

Våra två största ägare Aneo Renewables Holding AS och St1 Sverige AB meddelade i december 2023 sin avsikt att konsolidera sitt ägande i ett gemensamt aktiebolag, 1Vision Biogas. Vid anbudsfristens utgång meddelade 1Vision Biogas att 96,8 procent av aktierna förvärvats och att man avsåg att avnotera Biokraft International AB från Nasdaq First North Premier Growth Market. Sista dag för handel var 8 april.

Budpliktsbudet utlöste även flera händelser i vår utställda gröna företagsobligation. Bland annat inträffade två så kallade ”Change of Control Events”; först vid budpliktsbudet och sedan vid avnoteringen, vilket innebar att obligationsinnehavarna kunde utöva sin rätt att få sin andel återköpt i förtid. Den 7 mars meddelade vi att obligationsinnehavare motsvarande 557,5 SEK valt att utnyttja sin rätt till återköp. Detta reglerades den 6 maj genom lån från 1Vision Biogas. På den extra bolagsstämman 27 mars godkändes ett bemyndigande om en emission om 150 MSEK avsett att användas för fortsatta investeringar i Biokrafts befintliga verksamhet. Den 15 april hölls ytterligare en extra bolagsstämma där en ny styrelse bestående av representanter för bolagets ägare. Ny styrelseordförande är Henrikki Talvitie, koncernchef i St1.

FRAMTIDSUTSIKTER

Intresset för biogas, framför allt flytande biogas, fortsätter att vara högt på den europeiska marknaden. EU-kommissionens mål om en årlig produktion av biometan på 350 TWh till 2030 sätter frågan i fokus och genom initiativet REPowerEU pågår flertalet aktiviteter för att skapa förutsättningar för vår industri att skala upp produktionen. För oss innebär detta att vi ser att efterfrågan på vår producerade biogas fortsatt är hög och vi har kontrakterat större delen av våra producerade volymer för de kommande åren. Vi ser även att tillgången på substrat fortsätter att vara god.

Vi fortsätter arbetet med vår pristransformation från gamla avtal till nya samt systematiska för-bättringar av befintlig verksamhet för att öka vår produktion och lönsamhet.

PROGNOS

För 2024 ser vi att pristransformationen fått effekt redan från årets ingång där >60 % av kontrakterade volymer kommer att säljas genom nya avtal till marknadspris av biometan, flytande biogas och gröna certifikat. Kostnaderna för insatsvaror fortsätter att ligga på en hög nivå. Vår lönsamhet kommer att stegvis förbättras under året. För 2024 prognosticeras en operativ EBITDA om 90–120 MSEK, projekt Mönsterås exkluderat. Minst samma nivå prognosticeras även för 2025, projekt Mönsterås exkluderat. Förberedelser för driftsättning av Mönsterås planeras till slutet av året. Själva driftsättningen planeras till första halvåret 2025.

MATTI VIKKULA
VD och Koncernchef

Denna information är sådan som Biokraft International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, enligt kontaktpersoners försorg, för offentliggörande torsdagen den 16 maj 2024 kl. 07:30.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:
Matti Vikkula, CEO, telefon: +46 70 597 99 38

Årsstämma 2024 27 juni 2024
Delårsrapport januari-juni 2024 23 augusti 2024

Telefon: +46-70 597 99 38

Biokraft är ett nordiskt greentechbolag som producerar bioenergi och växtnäring i ett cirkulärt kretslopp genom att återvinna organiskt avfall och restprodukter i storskaliga bioraffinaderier. Biogasen är CO2-neutral och sänker GHG-utsläppen med upp till över 100 procent när den ersätter fossila bränslen. Biokraft ska bygga, äga och driva storskaliga biogasanläggningar med fokus på den Nordeuropeiska marknaden. Idag finns anläggningar i Sverige, Norge och Korea. Biokraft har drygt 120 anställda och 2023 uppgick totala intäkter till 534 MSEK. www.biokraft.com