Kommentar från styrelsen i Biokraft International AB (publ) angående budpliktsbudet från 1Vision Biogas

1Vision Biogas AB (“1Vision Biogas”) har idag offentliggjort ett kontant budpliktsbud avseende aktierna i Biokraft International AB (publ), org.nr 556528–4733 (”Biokraft” eller ”Bolaget”) till ett pris om 20,65 kronor per aktie (”Erbjudandet”).

Erbjudandet lämnas med anledning av att 1Vision Biogas aktieinnehav i Biokraft, efter Aneo Renewables Holding AS och St1 Sverige AB:s konsolidering av sina respektive innehav i Biokraft i det nybildade och samägda bolaget 1Vision Biogas, nu uppgår till cirka 55 procent av det totala antalet aktier och röster i Bolaget. 1Vision Biogas är därför i enlighet med Aktiemarknadens självregleringskommittés takeover-regler för vissa handelsplattformar (”Takeover-reglerna”) skyldigt att lämna ett budpliktserbjudande avseende resterande aktier i Biokraft.

För ytterligare information om Erbjudandet hänvisas till 1Vision Biogas offentliggörande av Erbjudandet och erbjudandhandlingen avseende Erbjudandet, vilka finns tillgängliga på 1Vision Biogas hemsida, www.1visionbiogas.se.

Acceptfristen för Erbjudandet inleds den 5 februari 2024 och avslutas den 11 mars 2024.

Styrelsen i Biokraft kommer nu att utvärdera Erbjudandet och inhämta ett värderingsutlåtande. Styrelsen kommer senast två veckor före acceptfristens utgång offentliggöra sin uppfattning om Erbjudandet och ange skälen till denna uppfattning. Styrelseledamöterna Jan Helland Eide och Håkon Welde har inte, och kommer inte att, på grund av intressekonflikt delta i styrelsens handläggning eller beslut beträffande Erbjudandet.

Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 februari 2024, kl. 15:40 CET.

Telephone +46-70 597 99 38

Biokraft är ett nordiskt greentechbolag som producerar bioenergi och växtnäring i ett cirkulärt kretslopp genom att återvinna organiskt avfall och restprodukter i storskaliga bioraffinaderier. Biogasen är CO2-neutral och sänker GHG-utsläppen med upp till över 100 procent när den ersätter fossila bränslen. Biokraft ska bygga, äga och driva storskaliga biogasanläggningar med fokus på den Nordeuropeiska marknaden. Idag finns anläggningar i Sverige, Norge och Korea. Biokraft har drygt 110 anställda och 2022 uppgick totala intäkter till 407 MSEK. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ.) www.biokraft.com