Kommuniké från årsstämma i Biokraft International AB (publ)

Biokraft International AB (publ), org.nr 556528-4733, har idag hållit årsstämma varvid följande huvudsakliga beslut fattades.

Beslut om fastställande av räkenskaper, vinstdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2023 samt beslutade i enlighet med styrelsens förslag till vinstdisposition som innebär att årets resultat balanseras i ny räkning och att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023. Vidare beviljade årsstämman styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse och revisor

Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå till sex, med två styrelsesuppleanter, varvid Henrikki Talvitie, Håkon Welde, Miika Johansson, Kati Ylä-Autio, Jan-Harald Solstad och Christian Kronstad omvaldes till ordinarie styrelseledamöter och Kjell-Erik Endresen och Kristine Vergli Grant-Carlsen omvaldes till styrelsesuppleanter. Henrikki Talvitie omvaldes till styrelsens ordförande. Årsstämman beslutade vidare att inget styrelsearvode ska utgå.

Årsstämman beslutade även att omvälja det registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor. Som huvudansvarig revisor avser Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB att utse auktoriserade revisorn Lars Kylberg. Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning inom ramen för offert.

Beslut om godkännande av ersättningsrapport

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna rapport över ersättningar till ledande befattningshavare för 2023.

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att att bemyndiga styrelsen att, längst intill tiden för nästa årsstämma och vid ett eller flera tillfällen och med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om emission av nya aktier, teckningsoptioner och konvertibler, dock att sådan emission inte får medföra att bolagets aktiekapital överstiger bolagets högsta tillåtna aktiekapital enligt bolagsordningen. Sådant emissionsbeslut ska kunna ske med eller utan föreskrift om apport, kvittning eller annat villkor.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 juni 2024, kl. 13:00 CEST.

Telefon: +46-70 597 99 38

Biokraft är ett nordiskt greentechbolag som producerar bioenergi och växtnäring i ett cirkulärt kretslopp genom att återvinna organiskt avfall och restprodukter i storskaliga bioraffinaderier. Biogasen är CO2-neutral och sänker GHG-utsläppen med upp till över 100 procent när den ersätter fossila bränslen. Biokraft ska bygga, äga och driva storskaliga biogasanläggningar med fokus på den Nordeuropeiska marknaden. Idag finns anläggningar i Sverige, Norge och Korea. Biokraft har 130 anställda och 2023 uppgick totala intäkter till 534 MSEK. www.biokraft.com