Kommuniké från årsstämma i Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ)

Stockholm, 27 april 2023

Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ), org.nr 556528-4733, har i dag hållit årsstämma varvid följande beslut fattades. Stämman genomfördes med möjlighet till deltagande genom poströstning.

Beslut om fastställande av räkenskaper, vinstdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2022 samt styrelsens förslag till vinstdisposition som innebär att årets resultat balanseras i ny räkning och att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2022. Vidare beviljade årsstämman styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet gentemot bolaget för räkenskapsår 2022.

Val av styrelse och revisor

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att antalet styrelseledamöter ska uppgå till sex, utan styrelsesuppleanter, varvid Anders Bengtsson, David Schelin, Petra Einarsson, Tina Helin och Håkon Welde omvaldes som styrelseledamöter och Jan Helland Eide nyvaldes som styrelseledamot. Sara Anderson hade avböjt omval. Anders Bengtsson omvaldes till styrelsens ordförande. Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till styrelsens ledamöter ska utgå med 310 000 kronor till styrelseordföranden samt 155 000 kronor till var och en av de övriga av stämman valda ledamöterna. Arvode till ledamöter i revisionsutskottet ska utgå med 50 000 kronor till utskottets ordförande och med 30 000 kronor till var och en av övriga ledamöter i utskottet. Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag och revisionsutskottets rekommendation, att omvälja det registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor. Som huvudansvarig revisor avser Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB att utse auktoriserade revisorn Lars Kylberg. Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om godkännande av ersättningsrapport

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna rapport över ersättningar till ledande befattningshavare för 2022.

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att inom ramen för gällande bolagsordning, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen intill nästkommande årsstämma, fatta beslut om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler i bolaget. Det totala antalet aktier som omfattas av sådana nyemissioner får motsvara sammanlagt högst 10 procent av antalet aktier i bolaget vid tidpunkten för kallelsen till årsstämman.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra § 1 bolagets bolagsordning varvid bolagets företagsnamn ändrades till Biokraft International AB.

Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-04-27 15:50 CET.

Matti Vikkula, VD Scandinavian Biogas

Epost: matti.vikkula(at)scandinavianbiogas.com

Scandinavian Biogas är en ledande nordisk producent av biogas som fordonsbränsle. Biogasen är CO2-neutral och utvinns ur avloppsslam och avfall från hushåll och lantbruk samt industriellt organiskt avfall. Idag finns anläggningar i Sverige, Norge och Korea. Under 2022 levererade företaget 328 GWh till marknaden. Scandinavian Biogas har över 105 anställda och hade 2022 totala intäkter på 407 MSEK. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är Erik Penser Bank AB, telefon: +46 (0)8-463 80 00, certifiedadviser@penser.se. www.scandinavianbiogas.com

Taggar: