Kommuniké från extra bolagsstämma i Biokraft International AB (publ)

Stockholm, 27 mars 2024

Biokraft International AB (publ), org.nr 556528-4733, har i dag hållit extra bolagsstämma varvid följande beslut fattades. Stämman genomfördes med möjlighet till deltagande genom poströstning.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Den extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om att ändra bolagets bolagsordning, varvid gränserna för aktiekapitalet ändras till lägst 87 000 000 och högst 348 000 000 kronor och antalet aktier till lägst 43 500 000 och högst 174 000 000 kronor.

Styrelsen förslag om en eventuell andra ändring av bolagsordningen för att möjliggöra emissioner som är större än vad som ryms inom styrelsens första förslag till ändring av bolagsordningen, uppnådde inte erforderlig majoritet och vann därmed inte bifall.

Emissionsbemyndiganden

Styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, besluta om emission av nya aktier med företrädesrätt för bolagets aktieägare om maximalt totalt cirka 650 miljoner kronor, efter emissionskostnader, för att finansiera återköp av Bolagets utestående seniora säkerställda gröna obligationer uppnådde inte erforderlig majoritet och vann därmed inte bifall.

Detta innebär att den avsedda företrädesemissionen som bolaget offentliggjorde den 26 februari 2024 inte kommer att genomföras.

Den extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, besluta om emission av nya aktier med eller utan företrädesrätt för bolagets aktieägare. Emissioner såväl med som utan företrädesrätt för bolagets aktieägare med stöd av bemyndigandet får högst motsvara en total emissionslikvid om cirka 150 miljoner kronor att användas för investeringar i bolagets löpande verksamhet samt för ytterligare tillväxt och expansion. Bemyndigandet ersätter det nuvarande befintliga emissionsbemyndigandet som beslutades på årsstämman 2023.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 mars 2024, kl. 10:35 CET.

Telephone +46-70 597 99 38

Biokraft är ett nordiskt greentechbolag som producerar bioenergi och växtnäring i ett cirkulärt kretslopp genom att återvinna organiskt avfall och restprodukter i storskaliga bioraffinaderier. Biogasen är CO2-neutral och sänker GHG-utsläppen med upp till över 100 procent när den ersätter fossila bränslen. Biokraft ska bygga, äga och driva storskaliga biogasanläggningar med fokus på den Nordeuropeiska marknaden. Idag finns anläggningar i Sverige, Norge och Korea. Biokraft har drygt 120 anställda och 2023 uppgick totala intäkter till 534 MSEK. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ.) www.biokraft.com