Kommuniké från extra bolagsstämma i Biokraft International AB (publ)

Biokraft International AB (publ), org.nr 556528-4733, har på begäran av aktieägaren 1Vision Biogas AB, som kontrollerar mer än 90 procent av aktierna och rösterna i bolaget, i dag hållit extra bolagsstämma varvid följande beslut fattades.

Den extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med 1Vision Biogas AB:s förslag, att styrelsen ska bestå av sex styrelseledamöter och två suppleanter. Vidare beslutade bolagsstämman, i enlighet med 1Vision Biogas AB:s förslag, med entledigande av Anders Bengtsson, Jan Helland Eide, Petra Einarsson, Tina Helin och David Schelin, att utse Henrikki Talvitie, Miika Johansson, Kati Ylä-Autio, Jan Harald Solstad och Christian Kronstad till nya styrelseledamöter med Henrikki Talvitie som styrelseordförande. Kjell-Erik Endresen och Kristine Vergli Grant-Carlsen utsågs till suppleanter. Styrelsen i bolaget kommer således att bestå av Henrikki Talvitie, Håkon Welde, Miika Johansson, Kati Ylä-Autio, Jan Harald Solstad och Christian Kronstad, med Kjell-Erik Endresen och Kristine Vergli Grant-Carlsen som suppleanter, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, utöver arbetstagarrepresentanterna Anders Bergvatten och Lars Bengtsson.

Vidare beslutade den extra bolagsstämman att, i enlighet med 1Vision Biogas AB:s förslag, inget arvode ska utgå till styrelsens ordförande eller till övriga styrelseledamöter.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 april 2024, kl. 13:30 CEST.

Biokraft är ett nordiskt greentechbolag som producerar bioenergi och växtnäring i ett cirkulärt kretslopp genom att återvinna organiskt avfall och restprodukter i storskaliga bioraffinaderier. Biogasen är CO2-neutral och sänker GHG-utsläppen med upp till över 100 procent när den ersätter fossila bränslen. Biokraft ska bygga, äga och driva storskaliga biogasanläggningar med fokus på den Nordeuropeiska marknaden. Idag finns anläggningar i Sverige, Norge och Korea. Biokraft har drygt 120 anställda och 2023 uppgick totala intäkter till 534 MSEK. www.biokraft.com