Scandinavian Biogas definierar långsiktigt tillväxtmål till 2030 – 3 TWh biogasproduktion, främst Bio-LNG

Scandinavian Biogas definierar långsiktigt tillväxtmål. Den europeiska biogasmarknaden upplever ett paradigmskifte och utvecklas mycket snabbt, särskilt på marknaden för Bio-LNG (flytande biogas). Tydliga bevis har setts för snabb efterfrågetillväxt inom segmentet för tunga transporter. Sjöfart och industriell användning förväntas också följa en liknande ökad efterfrågan.

Marknaden för tunga transportfordon förväntas växa från 2 800 till 280 000 fordon under 2020-talet (källa: NGVA). Scandinavian Biogas bedömer att en stor del av den tillväxten kommer att vara fordon som drivs på Bio-LNG.

Under samma period förväntas produktionen av biogas och Bio-LNG växa i Europa från 191 TWh till 467 TWh (källa: Europeiska kommissionen/EBA). Scandinavian Biogas räknar med att en betydande del av tillväxten kommer att ske inom Bio-LNG.

Med tanke på de mycket attraktiva industriella utsikterna för biogas, har Scandinavian Biogas beslutat om en långsiktig målsättning att nå en årlig produktionskapacitet för biogas i Europa år 2030 på 3 TWh biogas, främst Bio-LNG. Baserat på den tidigare kommunicerade affärsplanen är målet att senast 2024 nå minst 700 GWh årlig kapacitet oförändrat.

Den riktade tillväxten kommer att baseras på såväl organisk tillväxt som förvärv. I den första fasen kommer investeringarna att göras i norra och centrala Europa. För att öka tillväxten har en dedikerad funktion på koncernnivå etablerats med fokus på tillväxtmöjligheter.

Den nuvarande pipelinen med potentiella tillväxtprojekt och -möjligheter är mycket väl i linje med det nya produktionsmålet 2030 för att nå en årlig biogasproduktion på 3 TWh.

Denna information är sådan som Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordningen. Informationen lämnades, enligt kontaktpersoners försorg, för offentliggörande torsdagen den 17 februari 2022 kl. 07.30 (CET

Matti Vikkula, CEO Scandinavian Biogas
Telefon +46-70 597 9938

Epost: matti.vikkula@scandinavianbiogas.com