• Biokraft International/

Scandinavian Biogas Delårsrapport för perioden 1 januari – 30 september 2020 Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) Org.nr. 556528–4733

Framgångsrik refinansiering av kreditfaciliteten på 200 MSEK med markant förbättrade lånevillkor och fortsatt stabil EBITDA

Sammanfattning tredje kvartalet

• Under september återbetalades privata kreditfaciliteten om 200 MSEK och ersattes av en ny senior kreditfacilitet med motsvarande belopp.
  • I juli 2020 erhöll Bolaget negativt utslag i tvisten i Korea.
  • Nettoomsättningen uppgick till 81,5 (87,3) MSEK, motsvarande en minskning med 5,8% jämfört med samma period förra året.
  • EBITDA uppgick till 22,9 (22,6) MSEK.
  • Operativ EBITDA för perioden uppgick till 17,9 (22,6) MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 1,6 (0,8) MSEK.
  • Resultatet efter skatt var -11,8 (-14,7) MSEK.
  • Det operativa kassaflödet uppgick till –14,9 (-10,9) MSEK.

Sammanfattning första nio månaderna

• 10 februari 2020 återbetalades Bolagets utestående obligationslån 2016/2020 om 230 MSEK och ersattes av en privat kreditfacilitet om 200 MSEK, vilken återbetalades 30 september 2020. Den ersattes av en senior kreditfacilitet som har markant bättre lånevillkor.
  • I juli 2020 erhöll Bolaget negativt utslag i tvisten i Korea.
  • Nettoomsättningen uppgick till 256,1 (263,8) MSEK, motsvarande en minskning med 2,9% jämfört med samma period förra året.
  • EBITDA uppgick till 59,8 (58,8) MSEK.
  • Den operativa EBITDA för perioden uppgick 55,3 (58,8) MSEK vilket påvisar att underliggande lönsamhet är på motsvarande nivå som samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till -5,6 (-6,7) MSEK.
  • Resultatet efter skatt var -51,2 (-50,3) MSEK.
  • Totalt har det under perioden bokats 18,2 MSEK i negativ resultatpåverkan för domslutet i Korea.
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 47,0 (-21,9) MSEK, dels hänförligt till bättre underliggande lönsamhet.

Väsentliga händelser efter delårsperiodens slut

Ett flerårigt avtal har ingåtts mellan koncernen och en kund i Europa om leverans av flytande biogas (LBG). Det är en viktig del av Scandinavian Biogas strategi att utöka leveranser av flytande biogas. Den 22 oktober kallade Bolaget till en extra bolagsstämma som kommer hållas 23 november 2020. Styrelsen föreslår att stämman fattar beslut om bemyndigande till styrelsen att kunna emittera upp till 10 miljoner nya aktier samt sammanläggning av aktier 10:1. Bemyndigandet föreslås gälla intill nästa årsstämma.

Inga andra väsentliga händelser har inträffat efter delårsperiodens slut.

VD-kommentar för delårsperioden

”Året började på ett bra och tillfredsställande sätt det första kvartalet, andra kvartalet är vi dock inte nöjda med då pandemin påverkade oss negativt.  Under tredje kvartalet har vi dock kunnat säkerställa en förbättring både i koncernens lönsamhet såväl som i kassaflödet. I juli fick bolaget en överraskande negativ dom i Korea rörande tvisten med Ulsan City avseende uppgraderingsanläggning. Den negativa påverkan som detta orsakade har redan hanterats i andra kvartalet.

COVID-19 har påverkat den globala och skandinaviska ekonomin markant och har påverkat koncernens affärer något, dels med lägre rågasproduktion i Stockholm samt dels med något minskad efterfrågan. Koncernen fortsätter med förberedelserna för planerade tillväxtmöjligheter, med fokus på Stockholm LBG och Skogn II investeringar. Timingen med andra tillväxt-möjligheter påverkas av finansieringsmöjligheter på eget och främmande kapital, dock har kapitalmarknaden blivit starkare efter sommaren., Regeringen har i höstbudgeten föreslagit fortsatt tillfälligt stöd för biogasproduktionen, samt bekräftat förberedelserna för ett långsiktigt produktionsstödsystem enligt biogasmarknadsutredningen som publicerades före årsskiftet.  Förutsättningarna för svensk biogasindustri är på väg att förstärkas.”

Matti Vikkula
Verkställande direktör och koncernchef

All finansiell information i denna rapport avser koncernen om inget annat anges och belopp inom parentes avser motsvarande period föregående år.

Delårsrapporten för tredje kvartalet 2020 för Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) finns nu tillgänglig på www.scandinavianbiogas.com.

För ytterligare information, kontakta Matti Vikkula, vd och koncernchef,
+46 70 597 99 38,
matti.vikkula@scandinavianbiogas.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU MAR) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 oktober 2020 kl.16:15