Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) Bokslutskommuniké för perioden 1 januari – 31 december 2019

Vid slutet av året var både Skogn och Södertörn anläggningarna i full produktion.

Sammanfattning fjärde kvartalet

• Båda anläggningarna i Skogn och Södertörn var i full produktion i slutet av fjärde kvartalet.
  • Nettoomsättningen uppgick till 99,7 (82,7) MSEK, motsvarande en ökning med 20,6% jämfört med samma period förra året.
  • EBITDA uppgick till 29,0 (8,9) MSEK. Förbättringen i förhållande till fjärde kvartalet 2018 beror framförallt på anläggningarna i Södertörn och Skogn varit i full produktion i slutet av året samt förändrad bedömning av tvisten i Korea.
  • Rörelseresultatet uppgick till 4,8 (-12,6) MSEK.
  • Resultatet efter skatt var -5,5 (-20,4) MSEK.

Sammanfattning helåret

• Den operativa driften har kraftfullt förbättrats under året. I slutet av året var båda anläggningarna i Skogn och Södertörn i full produktion, vilket markant förbättrat den operativa lönsamheten.
  • Årets EBITDA uppgick till 87,8 (-6,2) MSEK. Förbättringen beror främst på den höga produktionsnivån samt produktionsstödet i Sverige och på den förändrade bedömningen av tvisten i Korea.
  • Ett 7,5 årigt leveransavtal av LBG har tecknats mellan norska dotterbolaget Biokraft och Hurtigruten.
  • Anläggningarna i Sverige och Norge har producerat på en hög nivå och var i slutet av fjärde kvartalet i full produktion.
  • Nettoomsättningen uppgick till 363,6 (275,2) MSEK, motsvarande en ökning med 32% vilket framförallt beror på anläggningen i Skogn.
  • Rörelseresultatet uppgick till -1,9 (-71,8) MSEK.
  • Resultat efter skatt var -55,9 (-109,9) MSEK.
  • Under året har nyemissioner genomförts motsvarande 147 MSEK. De riktade nyemissionerna gav 100 MSEK före transaktionskostnader. Efterställda ägarlån på 34 MSEK samt ränta om 2,5 MSEK har omvandlats till aktier och företrädesemissionen gav 10,3 MSEK.
  • Under september säkerställde bolaget finansiering för återbetalningen av det utestående obligationslånet 2016/2020 som förföll till betalning den 10 februari 2020.

Väsentliga händelser efter delårsperiodens slut

Företagsobligation på 230 MSEK refinansierades i början av februari med en privat facilitet på 200 MSEK. Den nya faciliteten uppgår till 24 månader. Faciliteten kan sägas upp inom 12 månader. Företagsledningen arbetar med olika finansieringslösningar för att få en mer långsiktig facilitet.

Under början av 2020 har affärsmöjligheter i världen påverkats av Coronaviruset. Företagsledningen följer noggrant situationen och gör löpande bedömningar hur det kan påverka verksamheten.

VD-kommentar för delårsperioden

”Koncernens lönsamhet och kassaflöde från löpande verksamheten har förbättrats markant under året.  Vi genomförde aktieemissionen på 147 MSEK innan emissionskostnader i somras och har kunnat säkerställa refinansieringen av företagsobligationen, vilket är mycket glädjande.  Under första halvåret signerades flerårigt avtal med Hurtigruten om leverans av flytande biogas (LBG) till kundens kryssningsfärjor.

Biogasutredningen i Sverige har publicerats. Förutsättningarna för svensk biogasindustri är på väg att förstärkas.”

Matti Vikkula

Verkställande direktör och koncernchef

Bokslutskommunikén 2019 för Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) finns nu tillgänglig på www.scandinavianbiogas.com.

För ytterligare information, kontakta Matti Vikkula, vd och koncernchef,
+46 70 597 99 38,
matti.vikkula@scandinavianbiogas.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU MAR) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 mars 2020 kl. 16:30.