Scandinavian Biogas publicerar Års- och Hållbarhetsredovisning för 2022

Stockholm den 29 mars 2023

Paradigmskifte i marknaden öppnar upp möjligheter för Scandinavian Biogas

Års- och hållbarhetsredovisningen finns tillgänglig på vår hemsida under finansiella rapporter eller som bifogad PDF.

Scandinavian Biogas är en av Nordens största producenter av biogas. Koncernen producerar och säljer flytande eller komprimerad biogas som främst används inom tunga transporter och sjöfart, och bidrar därmed till en hållbar övergång från fossil till förnybar energi.

Strukturella förändringar i marknaden har öppnat helt nya möjligheter för biogas i Europa. EU-kommissionen har kommunicerat att Europa ska producera 350 TWh hållbar biometan per år från 2030 och att produktionen därefter ska fortsätta att öka till 2050.

Som en konsekvens av utvecklingen har Scandinavian Biogas tagit fram en tillväxtplan och ökat tempot sin affärsutveckling under 2022, samtidigt som de tydliggjort nya långsiktiga mål.

Viktiga milstolpar under 2022:

• Scandinavian Biogas kommunicerar en långsiktig ambition om att nå en produktionskapacitet på minst 3 TWh år 2030. De finansiella målen för 2024 uppdaterades till att produktionskapaciteten ska uppgå till minst 600 GWh, att totala intäkter ska uppgå till cirka 650 MSEK och att operativ EBITDA-marginal ska uppgå till minst 30 procent. För 2026 ska produktionskapacitet uppgå till 1,2 TWh.

• Scandinavian Biogas fattar beslut om att investera 300 MSEK för att kunna producera flytande biogas i anslutningen till anläggningen på Södertörn. Produktionskapaciteten är 220 GWh flytande biogas per år. Anläggning beräknas vara klar för produktion under andra halvåret 2023.

• Scandinavian Biogas ingår leveransavtal med ledande tyska LNG-distributören Alternoil avseende flytande biogas motsvarande 1TWh. Efter uppbyggnadsfasen som pågår under 2024, beräknas ordervolymerna att uppgå till 11 500 ton (160 GWh) per år från 2025 till 2030. Leveransen ska inkluderas i det fossilfria fordonsbränslet REEFUEL som redan idag distribueras på den tyska transportmarknaden.

• Klimatklivet beviljar Scandinavian Biogas 154 MSEK i investeringsbidrag för biogasprojekt i Örkelljunga kommun. Produktion av flytande biogas ska i huvudsak framställas genom återvinning av gödsel från djurhållning i området.

• Scandinavian Biogas beslutar att genomföra en riktad nyemission om 326 MSEK. Teckningskursen fastställdes till 25 SEK per aktie, vilket motsvarade en premie om cirka 62 procent.

• Scandinavian Biogas tecknar flerårigt samarbetsavtal värt cirka 300 MSEK för leverans av flytande biogas till transportsektorn i Norden. Samarbetet är flerårigt och leveranserna börjar under 2023.

Informationen är sådan som Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 mars 2023 kl 12.00.

Matti Vikkula, VD Scandinavian Biogas

Epost: matti.vikkula(at)scandinavianbiogas.com

Scandinavian Biogas är en ledande nordisk producent av biogas som fordonsbränsle. Biogasen är CO2-neutral och utvinns ur avloppsslam och avfall från hushåll och lantbruk samt industriellt organiskt avfall. Idag finns anläggningar i Sverige, Norge och Korea. Under 2022 levererade företaget 328 GWh till marknaden. Scandinavian Biogas har över 105 anställda och hade 2022 totala intäkter på 407 MSEK. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är Erik Penser Bank AB, telefon: +46 (0)8-463 80 00, certifiedadviser@penser.se. www.scandinavianbiogas.com

Taggar: