Scandinavian Biogas undersöker möjliga skuldfinansieringsalternativ

Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) (“Scandinavian Biogas” eller “Bolaget”), en ledande nordisk producent av biogas som fordonsbränsle samt biogödsel, har som tidigare kommunicerats intentionen att genomföra investeringar om totalt cirka 1 300 mkr i såväl existerande som nya produktionsanläggningar i Sverige och Norge (“Investeringarna”). Investeringarna genomförs i syfte att utöka kapaciteten samt att ytterligare fokusera på flytande biogas. Investeringarna kommer att finansieras med medel från den börsintroduktion som genomfördes i december 2020, statliga stöd och bidrag samt ny skuldfinansiering.

Scandinavian Biogas har engagerat Nordea som finansiell rådgivare i syfte att utvärdera Bolagets skuldfinansieringsalternativ, inklusive en möjlig senior säkerställd grön obligation och en potentiell revolverande kreditfacilitet. Likviden från sådana möjliga skuldfinansieringsalternativ är avsedda att nyttjas i enlighet med Bolagets Gröna Finansieringsramverk och skulle, tillsammans med eget kapital från börsintroduktionen, fullt ut finansiera Investeringarna samt möjliggöra för Scandinavian Biogas och dess dotterbolag att refinansiera befintliga lån, exklusive finansiell leasing.

Bolagets Gröna Finansieringsramverk etablerades 2020 och är i linje med Green Loan Principles samt Green Bond Principles framtagna av ICMA (International Capital Market Association). Ramverket har erhållit en ”Dark Green” rating från CICERO Shades of Green inklusive relaterade styrdokument och rapporteringsstandarder.

Matti Vikkula, CEO Scandinavian Biogas

Telefon +46 (0) 70 597 99 38
Epost: matti.vikkula@scandinavianbiogas.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU MAR) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2021 kl. 07:00.

Scandinavian Biogas är en ledande nordisk producent av biogas som fordonsbränsle och gödning. Biogasen är CO2-neutral utvinns ur avloppsslam och avfall från hushåll och lantbruk samt industriellt organiskt avfall. Idag finns anläggningar i Sverige, Norge och Sydkorea. Under 2020 levererade företaget 354 GWh till marknaden. Scandinavian Biogas har 92 anställda och hade 2020 en omsättning på 455 MSEK (proforma). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm First North Premier. Certified Adviser är Erik Penser Bank AB, telefon: +46 (0)8-463 80 00, certifiedadviser@penser.se. www.scandinavianbiogas.com